Co-creatie, de ultieme verleiding of pure noodzaak?

maart 14, 2011

Co-creatie, de ultieme verleiding of pure noodzaak?

Retailen heeft alles te maken met verleiden. Hoe maak je van bezoekers kopers? Onderzoek wijst uit dat van alle aankoopbeslissingen slechts 15% rationeel genomen wordt. Maar liefst 85% van de aankoopbeslissingen gaat dus op gevoel. Inmiddels weten we ook allemaal dat de aandachtsboog van onze bezoeker, potentiele klant, kort is. En multitasken tussen momenten in is geen modegril maar dreigt ook tot het basis gedrag van onze potentiele klanten te behoren. Hoe vestigen wij als retailer de aandacht op ons? Hoe houden we vervolgens deze aandacht vast? En hoe weten we tenslotte de klant om te zetten in een blije koper?

Klantenbinding is belangrijk. De vraag hoe je klanten bindt is interessant. Klanten hebben meer verschillende rollen waardoor ze op onvoorspelbare momenten, al multitaskend, onvoorspelbare keuzes maken. Een ontwikkeling die je in alle retail branches steeds vaker ziet voorkomen is het inlenen van tijdelijke expertise en creativiteit. Om op het juiste moment het assortiment of het winkelconcept te vernieuwen en zodoende een koop impuls te geven aan de klant.

Zo kennen we allemaal het success van het project ‘Maak de Smaak’ van Lays chips in 2010. Het succes was extreem groot. Uit maar liefst 680.000 inzendingen moest een keuze gemaakt worden. Van de tot de finalisten behorende smaken werden maar liefst 6 miljoen zakken in enkele maanden tijd verkocht, in plaats van de gepronotiseerde 2 miljoen zakken. De Lays klant werd niet alleen betrokken bij het ontwikkelen van nieuwe Lays smaken maar de winnaars deelden ook financieel in het success van het mede door hen ontwikkelde product.

Deze vorm van samenwerken ook wel co- creatie genaamd vindt plaats tussen bedrijven en klanten, maar ook kunstenaars en ontwerpers worden betrokken bij de ontwikkeling van producten die je in eerste instantie niet van hun ‘hand’ verwacht. Zo ontwerpt Marcel Wanders niet alleen meubels maar geeft hij vorm aan de make up collectie van MAC en ontstaan er klassieke en tegelijkertijd futiristisch vormgegeven beauty items. Marcel ontwierp onlangs voor de KLM een eigenzinnig servies- en bestek lijn waar Mart Visser eerder een impuls gaf aan de bedrijfskleding.

Marlies Dekkers volgde Marcel Wanders op om afgelopen winter een kerstcollectie voor de Bijenkorf te ontwerpen. Lifestyle-, modeproducten, gagdets, food maar ook babyrompertjes en USB sticks. Modeontwerpster Vivienne Westwood ontwierp een nieuwe duurzame collectie designbottles voor Sigg. Een co creatie met een duurzame inslag. Vivienne maakt gebruik van haar bekendheid en brengt op deze manier de wegwerp maatschappij dieper onder de aandacht. De Sigg drinkflessen zijn allen voorzien van een hartenkreet; ‘ Act Fast, Slow Down; Stop Climate Change’, ‘Get Alive, Art Lovers Unite’ en ‘ Stop Climate Change’.

Het modeontwerpers duo Truus en Riet Spijkers ontwierpen een brillencollectie voor Specsavers, mode ontwerper Daryl van Wouw leverde een bijdrage aan het ontwerp van de nieuwe Ford K. Medio 2011 leveren leerlingen van het AMFI een creatieve bijdrage aan het geheel nieuwe hotel, The Exchange, in Amsterdam. Het is een samenwerking tussen de eigenaren van het Lloyd Hotel, de Culturele Ambassade en leerlingen van het AMFI, onder de werktitel ‘Kleed de kamer aan alsof het een lichaam is’.

Ook Diesel en Adidas Originals slaan de handen ineen en ontwikkelen in gemeenschap een limited edition sneakers. Deze laatste samenwerking en con-creatie is niet nieuw. Eerder, in 2008 bundelden de twee partijen hun krachten op het gebied van denim. Wat kunnen wij leren van deze ontwikkelingen? Want co-creatie blijft voorlopig hot. Zoals gezegd de aandachtsboog van de nieuwe klant is kort. En switchen tussen merken eenvoudig.

Multitasken tussen bricks en clicks ligt op de loer. De concument blijven verrassen is een uitdaging. Mijn persoonlijke mening en ervaring is dat de gewenste expertise en creativiteit ook in grotere retail bedrijven vaak onvoldoende aanwezig is. Expertise om tijdig de product range te vernieuwen en aan te laten sluiten bij die grillige klant, maar ook om relatief eenvoudig het winkelconcept zonder extreem kostbare verbouwingen mee te laten bewegen met de seizoenen.

Het is dan ook goed om als retailer regelmatig te werken met een denktank om geheel nieuwe inzichten te verwerven. Buiten alle geeigende kaders. Wat doet de ondernemende retailer met deze wijsheid? Schakelen en op zoek gaan naar de juiste partners om te kunnen voldoen aan de vraag van de klant? Ben jij het eens met mijn visie of juist niet. Ik hoor het graag. CF retail advies, is het bureau voor helder, inspirerend en pragmatisch concept- en innovatie advies op het gebied van product, presentatie en implementatie in consumenten omgevingen. Kijk voor additionele informatie op www.cfretailadvies.nl of op www.retailinspiratietour.nl of bel 06 22991709.

 

Leave a Reply

*

captcha *