Na jarenlange daling van de drukte in winkelstraten, zien we eindelijk weer een stijging van het aantal passanten in de winkelstraten. In de eerste 150 dagen van 2016 telde CityTraffic 1,7% meer shoppers ten opzichte van dezelfde periode in 2015. Dit lijkt weinig, maar is in de afgelopen vier jaar nog niet voorgekomen. Het lijkt alsof we het juk van de crisis ook in de winkelstraat hebben afgeschud.

drukte winkelstraten

Shoppen anno 2016?

Het weekend kent een nieuwe dynamiek; op zaterdag neemt de drukte het meest af, waar deze op zondag het meest toeneemt. En door de week groeit de drukte juist naar elkaar toe. Men begint langzaam aan meer te winkelen op de maandag, dinsdag of woensdag en minder op de donderdag, vrijdag en zaterdag.Er is ook een trend waarneembaar dat de shopper iets later op de dag winkelt. Het drukste moment in de winkelstraat is nu vaak 15.00 uur in plaats van 14.30 uur. Opvallend is ook dat het kopen op het internet juist gebeurt op zondag en in het begin van de week, terwijl de drukste winkelstraatdagen nog steeds donderdag, vrijdag en zaterdag zijn. De zondag is dus een zeer goede winkeldag aan het worden, zowel fysiek als online.

We winkelen efficiënter

Winkelen in binnensteden staat nog steeds in de top 3 van vrije tijdsbestedingen. Ons winkelgedrag is de laatste jaren wel snel veranderd. De consument van nu gaat efficiënter met zijn tijd om. Winkelen wordt beter voorbereid; prijzen en producten worden massaal online vergeleken waardoor de koopkans in de winkelstraat toeneemt.

drukte winkelstraten 2

Bovendien geven veel retailers prijsgarantie waardoor shoppers met de smartphone in de hand spontaan een koper worden. De drukte in de winkelstraten is voor de meeste retailers nog wel bepalend voor een goede omzet. De drukste locaties in de grotere steden lijken minder last te hebben gehad van de terugloop in de passantenaantallen. Juist de steden tussen de 50.000 en 150.000 inwoners moeten veel moeite  doen om de afvloeiing naar grotere binnensteden tegen te gaan.

Meer big data over het winkelgedrag van de consument is beschikbaar bij Retail Management Center. RMC beschikt over een eigen netwerk van 400 CityTraffic tellers in 93 steden in de Benelux die middels wifi-sensoren 24 uur per dag drukte aantallen meten in A1 winkelstraten, winkelcentra en andere winkelgebieden.

Huib Lubbers
Directeur Retail Management Center

[divider scroll_text=””]