Bestaande winkels moeten het Factory Outlet Centrum Bleizo niet zien als grote concurrent. Dat zegt Huib Lubbers van adviesbureau Retail Management Centrum.

“Bij outletcentra worden in het algemeen restjes en kleding met foutjes verkocht, aan een specifieke doelgroep. Het zal elkaar niet vreselijk bijten.”

Hij reageert daarmee op de kritiek van CWB-Mitex en Promotie Stadshart, de winkeliersvereniging van het centrum van Zoetermeer. Zij voorspellen zware omzetverliezen voor huidige winkeliers in de regio wanneer de provincie defintief goedkeuring geeft aan de komst van Bleizo. De Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland heeft al groen licht gegeven.

 

Volgens Lubbers is de bouw van het winkelcentrum juist goed voor ondernemers die soms al twintig jaar dezelfde winkelformule hanteren.

“Zij moeten nu meer hun best gaan doen de band met klanten aan te halen, bijvoorbeeld door speciale koopavonden. Ze moeten vernieuwen, dat is altijd goed.”

 

Bleizo-projectdirecteur Nanne Zwiep veegt ook een ander kritiekpunt van CWB-Mitex van tafel. De brancheorganisatie denkt dat Bleizo voor leegstand gebouwd is. Vooral omdat initiatiefnemers zelf aangeven dat ze de eerste tien jaar niet kunnen voldoen aan de eis dat dat de helft van de merken in het winkelcentrum ‘hoogwaardig’ van naam moet zijn. Zwiep vindt dat ‘onzin’.

“We hebben een lijst met een paar honderd potentiële merken die prima zouden passen. We komen heus vol.”

 

Volgens hem lijden tegenstanders van het project aan koudwatervrees.

“Tegen de plannen voor het Design Outletcenter in Roermond werden ook negenhonderd bezwaren ingediend. Een paar jaar later, bij de uitbreidingsplannen, waren dat er nog maar vijf.”

 

Bron/lees verder: RetailNews.nl