De drogisterijbranche is een beetje een `vreemde` branche. Vreemd in de positieve zin van het woord. De drogisterijbranche zoals we die in Nederland kennen, ingeklemd tussen de apotheek aan de ene kant en de parfumerie aan de andere, is in internationaal opzicht tamelijk uniek. De werelden `gezondheid` van de apotheek en `schoonheid` van de parfumerie komen samen in de drogisterij, in de wereld `verzorging`. In deze branche is DA een speler die de afgelopen jaren flinke tegenslagen te verwerken heeft gekregen maar inmiddels weer heel lekker aan de weg timmert. Een reconstructie.

De drogisterijbranche is decennialang eigenlijk een beetje een `verwende` branche geweest. Tot voor kort kon de branche, zonder al te veel problemen, 25 jaar lang (vaak forse) omzetstijgingen noteren. Jaar op jaar. Groei werd een vanzelfsprekendheid in plaats van een uitdaging. Een aantal jaar geleden ging de groei echter een paar versnellingen omlaag en beleefde de branche zelfs een jaar met krimp. De laatste paar jaar groeide de omzet in de branche nauwelijks; hooguit met enkele tienden van procenten.

Drogisten lijken de hete adem van de supermarkt in de nek steeds nadrukkelijker te voelen. Supermarkten bieden immers steeds vaker een uitgekiend assortiment drogmeticaproducten rondom het thema `verzorging`, tegen zeer concurrerende prijzen, aan. Aan de andere kant van het spectrum realiseerde de grote concurrent op `schoonheid`, de parfumerie, de afgelopen jaren forse omzetstijgingen.

In dit umfeld is drogisterijformule DA een opvallende speler. In een markt die steeds verder filialiseert (grootwinkelbedrijven en zeer strakke franchiseformules voeren de boventoon en maken de dienst uit) is het lastig een onderscheidende plek op te eisen en tegelijkertijd een goede exploitatie te realiseren. Een aantal jaren geleden leek het voor DA steeds moeilijker te worden deze twee zaken succesvol te combineren. Twee jaar geleden bijvoorbeeld kreeg de organisatie een flinke tik toen de grote franchiseondernemer Henk van der Doelen met zijn circa dertig vestigingen DA de rug toekeerde en zijn eigen formule O`chelle lanceerde. Ook andere ondernemers breken met DA. Tot overmaat van ramp wordt DA dat jaar, 2008, voor het eerst sinds mensenheugenis niet gekozen tot beste drogisterijformule van Nederland; Etos gaat er met de publieksprijs vandoor. Een teken aan de wand.

Achter de schermen echter, is het nieuwe DA-management inmiddels stevig bezig met de toekomst. Plannen worden gesmeed én ten uitvoer gebracht. In oktober 2008 maakt DA bekend dat alle vestigingen van drogisterijketen DA weer gewoon DA drogisterij & parfumerie gaan heten. Het label Beauté dat werd gebruikt voor de tachtig vestigingen met ook een parfumerie vervalt. Daarnaast gaat DA zijn ondernemers weer een belangrijkere plaats geven en stevig betrekken bij het promotiebeleid. Ook neemt de moederorganisatie een 50-procentsbelang in parfumerieketen Mooi. In maart 2009 zet DA een volgende stap in de samenwerking met de aangesloten zelfstandig ondernemers; ze krijgen meer ruimte om zelfstandig te ondernemen en gaan een lagere formulefee betalen. In augustus van het afgelopen jaar kondigt DA bovendien aan dat het alle drogisterijactiviteiten van Brocacef overneemt. Dat betekent dat de organisatie de formule Uw Eigen Drogist (circa 100 winkels) en ongeveer driehonderd andere drogisterijondernemers gaat beleveren. En nog steeds is de honger van DA niet gestild; eerder deze maand maakte de formule bekend ook optiek toe te voegen aan het assortiment. Deze maand moeten de eerste vijf DA-vestigingen brillen gaan verkopen.

DA timmert, zoals gezegd, weer hard aan de weg. De uitdaging lijkt te liggen in het combineren van een juiste prijsperceptie (noodzakelijk om branchegenoten als Etos en Kruidvat en andere partijen die in de vijver van de drogist vissen, zoals supermarkten en parfumerieën, het hoofd te bieden) en de extra kwaliteit van de servicegerichte DA-ondernemer. Want de hedendaagse consument mag niet het gevoel krijgen te veel te betalen.

Hans van Scheerdijk