Er heerst opwinding in retailland. Sinds half februari bekend werd dat Maxeda bezig is met een `strategische heroriëntatie` voor zijn modedivisie (lees: sinds Maxeda de winkelketens V&D, de Bijenkorf, M&S Mode en Hunkemöller in de etalage zette), wordt er volop gespeculeerd over wat er komen gaat. Wordt de modedivisie in zijn geheel verkocht, of juist in stukken? Wie heeft er interesse? En bovenal: wie kan het betalen?

Welke strategische partij alle winkels zou willen of kunnen betalen`, verwoordt Jan Kessels, oud-directievoorzitter van zowel de Bijenkorf, V&D als voormalig Maxeda-telg Hema, deze breed gedragen opvatting in het Financieele Dagblad (FD). `Het lijkt me dat alleen financiële partijen dat willen.`

Ook een beursgang
Het meest voor de hand liggende scenario is dat Maxeda de verschillende ketens apart, als losse onderdelen, verkoopt. De vier dochters zijn onderling simpelweg te verschillend, zowel in assortiment en formule als in uitstraling en kwaliteit. Er lijkt geen logische kandidaat aanwezig die deze retailketens als één pakket zou willen kopen. Niet in het binnenland en ook niet over de grens. `Ik kan me niet voorstellen van de modetak afzonderlijk wordt geopperd, hoewel deze optie niet zeer kansrijk lijkt. Jan Kessels noemt in het FD Ronald de Waal, eigenaar van WE, als mogelijke kandidaat-koper voor de Bijenkorf. De Waal toonde immers al twee keer eerder interesse in de warenhuisketen; in 1998 (toen hij Vendex er met de prooi vandoor zag gaan) en een aantal jaren geleden. Bovendien kent De Waal de warenhuisbusiness; hij is aandeelhouder van het Amerikaanse Saks Fifth Avenue. Een andere naam die rond zingt is die van Jaap Blokker. Blokker toonde in het verleden al eens interesse in Hema. Toch ligt ook een overgang van Bijenkorf en V&D naar Blokker niet erg voor de hand, daarvoor verschillen de formules en concepten te veel van die van Blokker. `Blokker en Hema zijn toch meer een non-foodsupermarkt`, aldus Kessels in het FD.

Wat er ook gebeurt, het lijkt zeker dat het consortium private investeerders onder leiding van Kohlberg Kravis & Roberts (KKR), dat het toen nog Vendex KBB geheten retailbedrijf zes jaar geleden overnam, als grote winnaar uit de strijd komt. In het FD staat een mooie reconstructie. Columnist Bartjens schrijft dat het consortium Vendex KBB in 2004 voor circa 1,8 miljard euro overnam. Vervolgens stroomde het geld door verschillende verkopen en transacties binnen. Allereerst werd in februari 2005 Impact Retail (Modern Electronics, It`s en Prijstopper) van de hand gedaan aan Van Lanschot en management. Later dat jaar werd het vastgoed verkocht aan IEF Capital. Vervolgens werden in 2006 de formules Dixons en Dynabyte verkocht aan Dexcom en ging Keur Bouwmarkten naar Stiho. 2007 was het jaar van de grote klapper; de verkoop van Hema aan investeerder Lion Capital voor 1,3 miljard euro. Na een, op overnamegebied, rustig 2008 volgende in 2009 de verkoop van Claudia Sträter aan 2DealVentures en de verkoop van juwelier Schaap en Citroen aan Leon Martens. Als alles volgens plan verloopt volgt in de loop van dit jaar de verkoop van V&D, de Bijenkorf, M&S Mode en Hunkemöller en in een later stadium waarschijnlijk de doe-het-zelftak met Praxis, Formido en het Belgische Brico. Marktkenners schatten de waarde van de mode- en doe-het-zelfdivisie op ongeveer 1,65 miljard euro. Voeg daarbij de 1,3 miljard uit de verkoop van Hema en de geschatte opbrengsten van de overige verkopen (waarover geen informatie beschikbaar is) en Bartjens komt in het FD op een totaalopbrengst van 5,4 miljard euro voor alle Maxeda (Vendex KBB) onderdelen samen. Voorwaar een aardig rendement, gezien de aanschafprijs van 1,8 miljard euro. Helemaal als je bedenkt dat het overgrote deel van die 1,8 miljard euro uit geleend geld bestond. Het hefboomeffect in optima forma.

Hans van Scheerdijk