Bron: Parool 22-06-15

Duurzame supermarktketen Marqt wil van zijn dure imago af. Het bedrijf verschuift de aandacht in de winkels van exclusieve producten naar dagelijkse boodschappen. Op het Gelderlandplein opent 1 oktober de eerste vernieuwde Marqt.

‘We horen dat klanten ons als duur ervaren,’ zegt directeur Meike Beeren. Ze denkt dat dat mede het gevolg is van de aandacht die Marqt geeft aan de kleinschalig geproduceerde en kostbare producten, zoals ‘mooie truffelsauzen’, ‘speciale kazen’ en ‘bijzondere vis’.

Dat gaat veranderen in de nieuwe winkel aan het Gelderlandplein. Marqt heeft daar genoeg winkeloppervlakte om een experiment uit te voeren. Het bedrijf gaat grotere hoeveelheden dagelijkse boodschappen zoals brood, kaas en eieren verkopen. Het aanbod van de meer exclusieve producten blijft gelijk, maar wordt minder uitgebreid gepresenteerd in de winkel. Exacte verhoudingen kan Beeren nog niet noemen, doordat het bedrijf nu sleutelt aan de precieze plannen met partners zoals koffieboeren en melkveehouders.

Niet goedkoper
Dat betekent niet dat het bestaande assortiment goedkoper wordt. Beeren benadrukt dat Marqt producten verkoopt tegen de kostprijs en dat het bedrijf alleen kan zakken als die daalt. ‘We kijken dagelijks of we efficiënter kunnen werken.’ Beeren doelt bijvoorbeeld op lagere transportkosten.

Zo goedkoop als een gemiddelde supermarktketen zal Marqt nooit worden, geeft ze aan. ‘Winst maken is nodig voor een duurzame groei. Maar winst zal nooit gemaakt worden ten koste van anderen en is geen doel op zichzelf. Kwaliteit en prijs gaan hand in hand.’

Idioot goed
De directeur vindt niet dat Marqts missie mensen gezonder te laten eten niet geslaagd is nu dagelijkse producten meer aandacht krijgen. Het doel is mensen écht te leren eten. ‘Dat gaat makkelijker via gewone producten, die zonder uitzondering idioot goed gemaakt zijn.’

De theorie is dat als Marqt meer aandacht geeft aan dagelijkse producten, klanten die ook sneller en makkelijker kiezen. ‘We hebben de afgelopen jaren te weinig aandacht besteed aan wie onze klant zou kunnen zijn en hoe we die kunnen bereiken.’

Somber
Met de formulewijziging klinken kritische geluiden over de toekomst van het bedrijf, dat nu acht winkels in Amsterdam heeft. Retaildeskundige Gerard Rutte ziet het somber in. De strategiewijziging zegt volgens hem genoeg: met dit bedrijf kun je geen geld verdienen. ‘Er komen te weinig mensen, de supermarkten zijn gevestigd op dure plekken, die logistiek moeilijk te bereiken zijn. Het gevolg is dat er te weinig omzet wordt gedraaid.’

Een ander probleem is volgens Rutte dat Marqt een belangrijk voordeel is verloren: dat het niet meer de enige aanbieder is van biologische voedsel. Naast natuurwinkels zoals Ekoplaza besteden ook reguliere supermarkten veel aandacht aan biologische varianten.

Bijna winstgevend
Oprichter en voormalig directeur Quirijn Bolle zegt dat Rutte er sinds het begin naast zat en noemt geruchten dat het bedrijf niet winstgevend is ‘irritant’.

Beeren zegt dat het geld dat Marqt verdient, geïnvesteerd wordt in nieuwe vestigingen, dat de winkels stuk voor stuk bijdragen aan een positief bedrijfsresultaat en dat het geheel ‘bijna winstgevend’ is.

Een andere retaildeskundige, Huib Lubbers, is positief en noemt de wijziging een verstandige zet. Hij trekt de vergelijking met Rituals, dat ook hogere prijzen had dan de drogisterijwereld. ‘Het ligt gevoelig, maar Nederlanders betalen voor iets bijzonders uiteindelijk wel meer.’

(Door: Eva Gabeler)