Er is de afgelopen jaren veel geschreven over het midden van de retailmarkt. Het was “the place not to be”. Veel retailers in dit segment hebben de laatste jaren hun deuren moeten sluiten, waarvan V&D natuurlijk de bekendste is. Vele andere retailers maakten een keuze om zich meer aan de boven- of de onderkant van de markt te positioneren. De Bijenkorf koos voor een premiumstrategie, terwijl supermarktketen Vomar een echte discounter werd. En recent besloot Hudson’s Bay zijn assortiment aan te passen met meer goedkopere artikelen en lagere prijzen. Is het überhaupt nog kansrijk om je op het midden van de markt te richten??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Kwaliteit én prijs
Wie niet kiest, wordt niet gekozen, is een belangrijk retailadagium. Als je het nalaat om een duidelijke keuze te maken tussen hoge kwaliteit of lage prijs, lijkt het einde nabij. Je kunt er immers niet voor iedereen zijn. Daarnaast willen veel consumenten eigenlijk niet geassocieerd worden met ketens in het midden. Maar houdt de Nederlander juist niet van goede kwaliteit voor een gemiddelde prijs? En is het juist niet prettig om te winkelen bij formules met een breed assortiment? Een keuze voor een kleiner assortiment is misschien wel duidelijker, maar het verkleint ook de doelgroep. En daarmee ligt het risico van de naar beneden gerichte omzetspiraal in het verschiet. Minder assortiment, minder klanten, minder omzet.

C&A
C&A is voor veel consumenten ook een retailer die in dat midden vertoeft. Ooit begonnen in het lage segment maar meer naar het midden gedrukt door fashionretailers als Primark. De flagshipstore aan het Damrak lijkt een stap in de goede richting, maar is deze aanpak ook toekomstbestendig in steden als Amersfoort en Venlo? Wat vooral verraste, zijn de geluiden van de mogelijke verkoop dan wel samenwerking met een Chinese partij. Heeft de familie Brenninkmeijer daarmee de handdoek in de ring geworpen voor Europa en vastgesteld dat de competitie de slag om het midden heeft gewonnen?

Inspelen op het nieuwe midden
Er zijn ook retailers die juist mogelijkheden zien in het midden. Zo zegt Pim Duetz, de man achter de overname van zeventien Adam-brandstores, dat er ruimte is ontstaan is het middensegment doordat veel winkels zijn weggevallen. De grootste uitdaging bij een positionering in het midden van de markt is de consument vertellen waarvoor hij naar de retailer moet komen. Dat zijn we bij Miss Etam, Blokker en V&D kwijt geraakt. Het nieuwe midden is een breed assortiment met een lage prijsperceptie, waarbij service en online hoog in het vaandel staan. Dit zijn absolute voorwaarden voor een gezonde positionering in het midden. Kortom: de uitdaging van het midden is het onmogelijke mogelijk maken.