What’s going on in winkelen?

We konden laatst op het retail congres “What’s Going on in Retailing” aan de zee bij Noordwijk beluisteren dat de nieuwe trend “ Inline”is. De consument is continue online, via zijn smartphone, via facebook of andere social media en retailers dienen hierop in te spelen. Het gaat niet over online of offline maar om Inline. Beslissingen tussen bricks en clicks worden bepaald door plaats en moment, wisselend door dezelfde consument. Afhankelijk waar iemand is en hoeveel tijd hij heeft wordt besloten een product online of in de winkel aan te schaffen. Online is te langzaam als je plotseling een cartridge nodig hebt, want dan is beschikbaarheid key. Als je tijd hebt, kan online makkelijk en voordelig zijn.

Maar wat was het ook weer een verademing om Jean Jacques VandenHeede te beluisteren die meldde dat de huidige consument een gewoontedier is en 90% van wat we doen is gebaseerd op gewoontes en automatismen. We praten met elkaar over de 10% die verandert van gedrag en dat is ook goed en belangrijk, want we zullen de innovaties en vernieuwingen moeten volgen. Maar gedrag aanpassen is wel iets anders en dagelijks boodschappen doen is wel een shopping experience gebaseerd op gewoontes. De afgelopen 20 jaar hebben we als consument weinig aanpassingen laten zien. VandenHeede sprak over de aankoop in de supermarkten en ik vraag me wel af wat Jean Jacques te vertellen heeft over de aankoop van een Blackberry of een wasmachine.

Christine Boland gaf een goede en duidelijke presentatie over trends en presenteert zich als trendanalist en niet als trendwatcher, een onduidelijk begrip inmiddels. De trends van vandaag zijn in te delen in vier stijlen, stil, nostalgisch, speels en extreem. Ze gaf veel voorbeelden en maakte duidelijk dat bijna alles in deze categorieën is in te delen. Zelfs wat extreem is nu, kan over een tijdje als speels worden gezien. Christine heeft een spel ontwikkeld waardoor klanten hun eigen merk kunnen beoordelen aan de hand van stijlkaarten. Een speelse methode die mijn inziens het besef bijbrengt bij marketeers dat er verschillen zijn en dat merken moeten kiezen om onderscheid te maken. De moeite waard om een cursus bij haar te boeken, dunkt me.

Aan het einde van de dag kreeg ik bijeen interview bij BNR de onvermijdelijke vraag die na elk congres gesteld moet worden: Wat is nu het belangrijkste dat er gebeurd in de sector? Ik zei dat winkelen een mix is van plezier en noodzaak en dat internet het leuker en makkelijker maakt, maar zeker niet eenvoudiger.

Huib Lubbers – Partner Retail Management Center h.lubbers@rmc.nl