‘Hangt het lot van Hudson’s Bay nu al aan een zijden draadje?’ kopte de Volkskrant afgelopen week. Op het eerste gezicht lijkt het rustig in de grote warenhuizen die voor een deel het gat dat V&D achterliet opvullen. Misschien prettig winkelen voor de consument, maar minder goed voor de resultaten van Hudson’s Bay.

De aankondiging van een nieuw warenhuis dat chiquer is dan V&D leidde tot veel gespreksstof. Zou het bijvoorbeeld een extra impuls geven aan onze grote binnensteden? In september opende Hudson’s Bay de eerste tien warenhuizen in Nederland. Voor ons een reden om eens is de bezoekerscijfers van een tweetal binnensteden met Hudson’s Bay te duiken: Leiden en Den Haag.

Leiden presteerde in een groot deel van het jaar minder dan vorig jaar. Voor de opening van de Hudson’s Bay was de drukte maar liefst 6,6% lager dan een jaar geleden. Hudson’s Bay opende in Leiden op dinsdag 12 september. Die week was het nog rustiger dan vorig jaar, maar de weken die volgden waren 8% drukker dan de weken voor de opening en kwamen daarmee weer uit op het niveau van 2016. Een kleine positieve impuls dus. De opening zorgde tevens voor een kleine verandering in de loopstromen binnen Leiden. De Aalmarkt trekt bijvoorbeeld 28% meer passanten dan in de weken voor de opening.

In Den Haag opende de Canadase retailer in de rustigste week van dit jaar. De drukte in de Haagse binnenstad nam na de opening geen grote vlucht, pas sinds twee weken komt de drukte boven het niveau van 2016 uit. Ook binnen Den Haag is een kleine verandering in de loopstromen waar te nemen. Het aantal passanten op de Grote Marktstraat nam in de weken na de opening met 1% toe terwijl in de hele binnenstad de bezoekersaantallen in dezelfde periode juist daalden met 2%. Mogelijk kan Hudson’s Bay hier ook profiteren van de toenemende populariteit van de Grote Marktstraat. In 2017 komen daar maar liefst 23% meer passanten dan een jaar eerder.

Op basis van deze twee voorbeelden kunnen we wel stellen dat de opening van de Hudson’s Bay niet direct tot een ‘Primarkeffect’ heeft geleid. We zagen in beide steden ook geen toename in het aantal ‘nieuwe’ bezoekers in de stad. Misschien was september ook niet de beste maand voor de opening; landelijk zagen we namelijk dat september de rustigste maand van dit jaar was. Of gaf het Hudson’s Bay juist de mogelijkheid voor de gewenste ‘low key’-opening? Er zijn nog veel verbeterpunten, maar we hebben er in ieder geval weer een warenhuis bij. En na de vele faillissementen de afgelopen jaren mogen we blij zijn met een retailer die weer in onze binnensteden investeert.