Hokjesgeest is passé

april 04, 2011

Hokjesgeest is passé

De afgelopen twintig jaar zijn wij met zijn allen binnen de retail bezig geweest met doelgroepsegmentatie. Segmenteren is nodig om de juiste doelgroep aan te spreken met de producten en diensten die de retailer te bieden heeft. Helaas, segmenteren op leeftijd is tegenwoordig zinloos. In de retail hebben wij niet alleen te maken met branchevervaging, maar ook met consumentvervaging. De consument laat zich niet meer in een hokje stoppen en voldoet niet aan het keurslijf wat wij in eerste instantie met het oog kunnen waarnemen. Wij zijn met zijn allen wel gewoontedieren. Als wij niet bewust anders gaan denken en acteren, zullen wij af blijven gaan op onze eerste indruk en lopen wij omzet mis…..

Neem nu bijvoorbeeld de commercial van Achmea:

http://www.youtube.com/watch?v=NCfiVimgFLE [graag embedded plaatsen]

Van een grijze haar naar een toekomst die stereotype is voor over hoe wij over het algemeen over ouderdom denken. Ziet de toekomst er voor de consument altijd op deze wijze uit? Worden wij medische gevallen met beperkingen? Gelukkig hebben wij vast allemaal andere ervaringen. Neem nu het feit dat de ouderen veel langer fit en zelfstandig blijven en zich op deze zelfstandigheid willen inrichten. De vergrijzing groeit explosief en de vraag is of u uw producten en dienstverlening op een juiste manier hebt afgestemd op deze doelgroep?

Deze doelgroep zal zich niet in een hokje willen laten stoppen en zal geen aanschaf doen conform de leeftijd. Dat laat de volgende commercial perfect zien:

http://www.youtube.com/watch?v=DmZOzLwjEIU [graag embedded plaatsen]

Let op: uw oudere consument kan op diverse momenten uw winkel binnenwandelen met verschillende klantbehoefte zoals smaak, gelegenheden, merk, prijs en ga zomaar door. Ook kan hij/zij een keuze maken met welk doel hij/zij als consument een winkel binnenstapt. Bijvoorbeeld als een oma zoekend naar een cadeau voor een kleinkind of als vriend(in), moeder en/of gewoon als vrouw.

Doelgroepdifferentatie op traditionele wijze zal niet meer werken en u zult uw klanten moeten betrekken bij de innovatie van uw ontwikkeling om aan te blijven sluiten bij uw doelgroep! Hun smaak, inspiratie en visie zijn onontbeerlijk voor de continuïteit van uw retailformule.

Jacky Michels – SOS Retail

Leave a Reply

*

captcha *