Is er voldoende toekomst voor fysieke boekenwinkels? Deel 1 – Column Carin Frijters

De toekomst van de boekenwinkels staat nog steeds stevig onder druk. Volgens velen mogelijk veroorzaakt door de economische recessie en door het aanbod via internet. Mijn mening is echter dat we door deze gevolgtrekking te snel voorbij lopen aan het gebrek aan beleving in de hedendaagse boekenwinkel concepten.

Een van de belangrijkste vragen blijft echter; hoe zal de nieuwe consument zijn boek consumeren? Via het geprinte boek, de e-reader, de iPad of de smartphone? Een conclusie blijft bestaan, voor de fysieke boekenwinkels is mede gezien de dalende marges en stijgende kosten een minimaal gelijkblijvende omzet van levensbelang. De online boeken omzet groeit, maar ten kosten van wat? Uitgevers zoeken rechtsreeks de consument op via social media mogelijkheden als Hyves en Facebook en genereren boeken omzet. Volgt de boeken branche de Free Record Shops van deze wereld ofwel de multi media branche op?

Boekenketen Borders, een van de marktleiders in de VS, sloot eind 2010 ruim een derde van zijn boeken winkels en kwam daardoor op een winkel bestand van 375 winkels. Volgens eigen zeggen kon Borders de concurrentie in deze plaatsen niet meer aan met de bricks concurrentie als Amazon, Kindle en iPad. Kortom Borders geeft aan last te hebben van de digitalisering van het boek en het aantal mogelijkheden om het boek te verkrijgen. Maar is dit de echte reden? In 2010 bedraagt namelijk het digitale deel van de totale boekenmarkt in de VS nog geen 10%. De boekenverkopen via het fysieke winkelkanaal zijn in datzelfde jaar gedaald van 751 naar 717 miljoen stuks. Het betreft hier dus een daling van slechts 4,5%. De verwachting is overigens dat in de VS in 2014 de helft van alle boeken als e-book verkocht worden. Het zijn hier vooral vrouwen tussen de 30 en de 44 die e-books kopen. Nederland blijft op deze ontwikkeling behoorlijk achter. Wat wel opvalt is dat de e-book marketing vooral gericht is op jongeren, terwijl in Nederland met name vrouwen van 50 jaar en ouder gebruik maken van e-books. In Nederland is de verwachting op dit moment dat er in 2015 slechts 4,4% van de markt wordt ingenomen door e-books.

Zover de feitelijkheden. Mogelijk bent u net als ik reuze benieuwd naar de routes die de boeken branche mogelijkerwijs kan nemen. Een ding staat voor mij vast. Als ik alleen al kijk naar de Nederlandse boeken winkels is er nog een hoop eer te behalen. Het lijkt mij leuk om mijn visie hierover uitgebreider te delen met u in deel 2 van deze column. “WORDT VERVOLGD”

‘Sneak preview’ Deel 2 – Column Carin Frijters

Bijgaande beelden tonen alvast een ‘sneak preview’ van mijn volgende column over deze boeiende branche in de retail.

Dank zover voor uw aandacht!

Bent u het eens met mijn visie of juist niet. Ik hoor het graag.

Carin Frijters – CF retail advies