Modeketen WE Fashion saneert: er verdwijnen 81 plaatsen op het hoofdkantoor, bleek gister. Dat is de vijfde grote kledingketen in het midden die het zwaar heeft. Het bedrijf wil moderniseren en hoopt online een wereld te kunnen winnen.

Het Parool
Door: Eva Gabeler

Het is nog geen maand geleden dat WE Fashion, met tien winkels in Amsterdam, ontkende het banen zou schrappen. Inmiddels weten we beter. Welke functies precies komen te vervallen is nog onduidelijk, maar het gaat in elk geval om 81 plekken binnen de verkooporganisatie en het hoofdkantoor.

Het is een flinke stap van de nieuwe directeur Joris Aperghis, sinds januari aan het roer van het bedrijf. Hij voert tegelijkertijd een sanering én een nieuwe strategie door. Naast de arbeidsplaatsen die komen te vervallen, creëert het bedrijf 29 nieuwe banen. De nieuwe werknemers richten zich op betere klantbinding en digitale innovatie. Dat betekent dat het bedrijf online beter bereikbaar moet worden voor klanten, de omni-channel strategie.

Aperghis noemt een paar voorbeelden. “Je kunt in de winkel de actuele voorraad bekijken, of zien waar een kledingstuk in jouw maat nog meer bereikbaar is.” Na de zomer gaat het bedrijf ook gepersonaliseerde aanbiedingen versturen, die aangepast worden op de plek waar iemand woont of zich bevindt.

De sanering komt niet bepaald als een verrassing voor retailexpert Huib Lubbers. Kledingketen WE bevindt zich in het midden van de markt. Mexx, V&D, Blokker en Hema bewezen eerder al dat dat de plek is waar de klappen vallen in de wereld van de detailhandel. Er gingen al een jaar of drie geruchten over gedwongen ontslagen, volgens Lubbers. “De vraag was wanneer, niet of het überhaupt zou gebeuren.”

Het is voor klanten niet meer dan logisch dat zij kleren bekijken op hun smartphone, vervolgens direct aanschaffen of juist nog even langs de winkel gaan om het kledingstuk eerst te passen. Juist die combinatie van kanalen willen mensen gebruiken, bleek in januari uit een onderzoek van de Universiteit Twente naar dienstverlening van de gemeente Amsterdam. Een goede zet dus van WE om digitaal wat zichtbaarder te worden, volgens Lubbers.

“Maar”, zegt hij ook, “Het is volslagen onduidelijk hoeveel geld bedrijven verdienen aan een omni-channel benadering.” Dat komt vooral omdat het lastig meetbaar is. Veel winkels markeren inkomsten uit de webshop alleen als online omzet als het in de webshop wordt verkocht. Winkeliers houden niet bij hoeveel mensen die zich online oriënteren, voordat ze iets kopen. Uit een onderzoek van Google en H&M bleek in 2013 dat klanten die zich online voorbereidden twee keer zo veel kochten.

Opvallend is dat WE benadrukt geen filialen te sluiten, volgens ING-econoom Dirk Mulder. Hij legt uit dat kritisch naar het vestigingsbeleid kijken ook een onderdeel is van de uitbouw van de online strategie. “Je kunt de totale voorraad ontsluiten via internet. De grote winkels met het hele assortiment krijgen een plekje in Amsterdam en filialen buiten de historische centra kunnen volstaan met een beperkt assortiment of zelfs geen winkel.”