Oranje en de winkelstraat

juli 14, 2010

Vandaag precies twee weken geleden stelde ik mezelf op deze plek in RetailActueel de vraag `Zullen we eindelijk eens wereldkampioen worden?`. Omdat we al meer dan genoeg hebben nabeschouwd, geanalyseerd en getreurd zal ik in dit artikel niet op het voetbalinhoudelijke aspect van het afgelopen WK in gaan. De kater is immers al groot genoeg. Waar ik echter wél graag op in ga is de invloed van het WK voetbal, en met name de invloed van Oranje, op de drukte in de winkelstraat. Twee weken geleden vertelde ik u daar al het nodige over, vandaag tijd voor een vervolg.

Om de invloed van het WK en Oranje op de drukte in de winkelstraat te bepalen, maken we opnieuw gebruik van de WK Index van CityTraffic. De CityTraffic Index is een index die de drukte in de winkelstraten van Nederland weergeeft en baseert zich op een representatief mandje met actuele gegevens over passantenaantallen in winkelsteden in Nederland.

Twee weken geleden concludeerden we dat de invloed van de wedstrijden van Oranje op de drukte in de winkelstraat valt of staat met het moment van spelen; zowel de speeldag als het aanvangstijdstip spelen daarbij een rol. We zagen bijvoorbeeld dat de donderdag van Nederland-Kameroen in de voorronde (wedstrijd op donderdag 25 juni om half negen in de avond) nauwelijks afwijkt van de gemiddelde donderdag dit jaar; over de hele dag gemeten kwamen er slechts 2,83 procent minder mensen in de winkelstraat. Het late aanvangstijdstip zal daar zeker debet aan zijn. Bovendien zal een deel van de mensen die zich die dag, en met name die avond, in de winkelstraat bewogen niet in de stad zijn geweest om te winkelen maar om Oranje te bekijken in de binnenstad. Het Oranjelegioen versus de shopper dus. De opmerkelijkste conclusies tijdens de andere voorrondewedstrijden? De zaterdagwedstrijd Nederland-Japan (op 19 juni om half 2 in de middag) heeft een enorme impact op de drukte in de winkelstraat; tijdens de wedstrijd was er vijftig procent minder traffic in de winkelstraat en over de hele dag gemeten was dat 23,92 procent.

Laten we nu eens kijken naar wat er in de winkelstraten gebeurde gedurende de laatste WK-week, week 27. De week met de halve finale Nederland-Uruguay op dinsdagavond 6 juli om half negen en de finale Nederland-Spanje op zondagavond 11 juli om half negen. Wanneer we de totale week 27 vergelijken met de gemiddelde week in 2010 zien we dat er veel minder traffic in de winkelstraat was; 13,38 procent minder dan gemiddeld. Aangezien er in deze week alleen avondwedstrijden werden gespeeld (dus niet in de middag en ook niet op koopavond) kan deze daling niet worden toegeschreven aan het WK alleen. Factoren als het weer en het feit dat in sommige delen van Nederland de zomervakantie al begonnen was spelen vast en zeker mee. Ook het feit dat er weinig koopzondagen waren heeft invloed.

Op dinsdag 6 juli, de dag van Nederland-Uruguay, zien we dat er eigenlijk de hele dag lang meer mensen in de winkelstraat waren dan gemiddeld op dinsdag. In totaal was het die dag 2O,2 procent drukker dan op een `normale` dinsdag. Bijzonder is het dat het met name in de middag tussen twaalf uur en vijf uur constant fors drukker is dan normaal om die tijd; rond half vier was het zelfs 29,15 procent drukker. Tussen vijf uur en zeven uur `s avonds valt de druktepiek weg om vanaf half acht weer terug te keren; na half acht loopt de drukte in de stad weer op met een piek om half negen, toen het bijna drie keer zo druk was als normaal om half negen. Ongetwijfeld Oranje-supporters die door de binnenstad zwierven om Oranje te zien spelen op de vele schermen of in de kroeg.

Ook tijdens de finaleavond, op zondag 11 juli, zien we weer een forse piek met traffic in de winkelstraat. Wat nu echter opvalt is dat het al vroeg op de avond druk begint te worden in de winkelstraten. Vanaf zes uur zien we een duidelijk stijgende lijn in passantenaantallen in de winkelstraat, met een hoogtepunt rond acht uur in de avond (een half uur voor de aftrap van Nederland-Spanje). Op dat moment liepen er meer dan drie keer zoveel mensen als normaal door de winkelstraat. Na de aftrap om half negen zien we de traffic snel weer inzakken; mensen zitten dan in de cafés en op de pleinen om voetbal te kijken en bevinden zich dus niet meer in de winkelstraat.

Terugkijkend op het WK wordt duidelijk dat het voor de drukte in de winkelstraat erg veel uitmaakt op welke dag en op welk tijdstip de wedstrijd wordt gespeeld. Avondwedstrijden hebben een beperkte invloed op de traffic in de winkelstraat (al kan een deel van de passanten worden bestempeld als voetbalsupporter en niet als shopper). Een Oranje-wedstrijd op zaterdag heeft echter een duidelijk negatieve impact op de traffic in de winkelstraat. Zeker als die wedstrijd midden op de dag plaatsheeft, zoals het geval was met Nederland-Japan. Dat verlies aan traffic maak je als retailer niet meer goed. Niet op die dag en ook niet in de week voorafgaand of volgend op de wedstrijd. Laten we tijdens de volgende WK-loting maar hopen op veel avondwedstrijden, dan is er tijdens het volgende WK in ieder geval één winnaar, ongeacht de uitslagen van de wedstrijden; de retailer!

Hans van Scheerdijk

Leave a Reply

*

captcha *