Retailreis naar Sjanghai – deel 1

juni 06, 2011

Maandag, 6 juni 2011

“Sjanghai is geen China”, drukt TT Lim van PowerE2E, ons op het hart. Alles wat er in Sjanghai gebeurt staat niet garant voor de gemiddelde ontwikkeling in China. Wat te denken van een gemiddelde economische groei van 15% (!) in de laatste 10 jaar en zelfs 26% in 2010. De Chinese retail is in de laatste 15 jaar enorm gegroeid. Wat wij in Europa hebben gerealiseerd in 50 jaar aan groei, gebeurt bij onze “oosterburen” in 15 jaar. Alleen Sjanghai heeft al een economische omvang van een land als Ierland en met een bruto nationaal product (dat per stad wordt uitgedrukt!) van 256 mld euro doet Sjanghai mee als een klein Europees land. Er zijn al 175.000 miljonairs in Sjanghai, hetgeen betekent dat 1 op elke 175 inwoners een miljonair is! Een ongekende groei, die nu buiten Sjanghai wordt voortgezet met voorsteden van 5 tot 10 miljoen inwoners.

De retail kenmerkt zich door veel kleine winkels en minder formule bedrijven. De verhouding 75% kleinschalig en 25% grootschalig geeft aan dat er de komende jaren veel gaat veranderen. De kleine winkeltjes worden gerund door de familie en verzorgen grote delen van de stadsbevolking. De welstand stijgt en de gemiddelde Chinees koopt veel mode, elektronica en auto’s, overigens steeds meer op leasebasis. Zo kan de vraag ongebreideld groeien. Echter alle grote merken ontdekken of zitten in Sjanghai en hebben al veel retaillocaties opgekocht. Chinese ketens met een omvang van een 20-tal winkels zijn niet meer te koop. Veel is in Chinese handen en blijft daar waarschijnlijk ook. De staat heeft ook in de retail nog steeds een flinke vinger in de pap.

De trends in China hebben veel te maken met de ontwikkelende middenklasse en de groei van de economie die dat tot gevolg heeft. De Chinees zit gemiddeld ruim twee en half uur achter het internet per dag, maar koopt nog mondjesmaat. Dat zal snel gaan veranderen en e-commerce in electronica en fashion is ook hier booming. Multichanneling en crosschanneling zullen snel de retailtopics zijn. Hoe al die producten bij de consumenten komen is wel een vraag. Chinezen werken veel en lang en de stad slipt langzaam dicht. Tesco heeft speciale bussen rondrijden om de klanten op te halen en naar de winkels in de periferie te brengen en ze met gevulde tassen weer in hun straat af te zetten. Een extra stapje naar internet-shoppen in de supermarkt is zo gemaakt.

Wilt u reageren op deze blog? Stuurt u dan een e-mail naar huib@retailactueel.com.

 

Leave a Reply

*

captcha *