Retailreis naar Sjanghai – deel 2

juni 07, 2011

Dinsdag, 7 juni 2011

Bezoek aan winkelcentrum Babai Pan Plaza
Een warenhuis gebouwd in 1994, een faillissement in 1998, en daarna door de Japanners verkocht aan de Chinezen. Wel 100.000 m2 retail op 12 verdiepingen. Een supermarkt en een P in de onderste twee lagen en daarboven een gemiddeld warenhuis zoals we dat in Europa kennen. Wel eentje waar de laatste 10 jaar weinig is veranderd, behalve dan de merken die zijn toegevoegd. Een volledig Europees assortiment met een fantastische afdeling helende gedroogde zeevruchten (invigorant department). Alles wat hier verkocht wordt voor prijzen van 1.000 tot wel 40.000 euro is goed voor lichaam en geest. Van wortels, zeesterren en vogelbekken, tot organismen die in de zomer als worm door het leven gaan en in de winter muteren naar een plant. Bij inname zorgen zij voor een beter immuunstelsel en je nieren gaan langer mee. Alles wat je in deze afdeling koopt is wellicht voor een wat oudere generatie, maar vertrouwen dat het werkt is ook een groot goed. Daar kan geen ziektekosten verzekering tegenop.

Op de drankenafdeling staan ook zeldzame cognacs van vergelijkbare prijzen. Een verhaal dat een rijstwijn uit het jaar 1956 duizenden euro’s waard is, heeft weinig met de smaak te maken maar met de zeldzaamheid dat in dat rampjaar met hongersnood mensen überhaupt nog rijstwijn maakten. We zagen niet veel kopers en eigenlijk ook weinig kijkers. Genoeg personeel om als personal shopper je hele reis door het grote warenhuis te begeleiden, wat echter niet gebeurde. Het warenhuis is geopend tot 22.00 uur en in de avond is op de bovenste verdiepingen veel vertier te vinden. Een Ticket-Office en een speelruimte voor kinderen kennen we, een filmzaal met 10 zalen is ook gewoon voor de bovenste verdiepingen, maar een Starbucks, karaoke bar en een ijssalon met vers schepijs weer wat ongebruikelijker.

De prijzen in dit warenhuis, maar dat geldt in geheel China, zijn fors hoger dan in Europa. Alle luxe producten zijn belast met een btw van wel 40%, hetgeen ervoor zorgt dat de rijken voor de minder bedeelden zorgen. Voor de Chinezen geldt dat er veel promoties zijn per dag, per uur en voor speciale events. Op bijvoorbeeld Europees Nieuwjaarsdag verkoopt Babai voor in het totaal aan 3,3 mio euro aan 280.000 bezoekers.

In de middag hebben we een bezoek gebracht aan de Cheng Huang Temple complex. Een rijk geschakeerde hoeveelheid kleine winkeltjes in traditionele Chinese gebouwen. Alles klein, fijn, rommelig, maar nog steeds georganiseerd. Wij kunnen ervan leren dat persoonlijke verkoop nog een van de beste verkoopmethodes is. Morgen naar de Lotus supermarkt en nieuwere winkelcentra! Huib Lubbers – Directeur Retail Management Center (RMC)

Wilt u reageren op deze blog? Stuurt u dan een e-mail naar huib@retailactueel.com.

Leave a Reply

*

captcha *