Retailreis naar Sjanghai – deel 3

juni 08, 2011

Woensdag, 8 juni 2011

De retailreis, perfect georganiseerd door Retail Compass Company, voert ons op deze dag naar Lotus Supermarkt. Een van origine Thaise keten, heeft de stap al enige tijd geleden naar China gemaakt en beschikt over vele supermarkten in Sjanghai. Besloten wordt om een hypermarkt te openen in het nieuwe kantorendistrict aan de westoever van de HuangPu River. Dit blijkt een stap te ver en de 10.000m2 wordt verbouwd naar een grote supermarkt. Enorme paden en lange stellingen zijn het gevolg. Geen echte sfeer voor een high end gepositioneerde supermarkt die het moet hebben van de mensen die in de kantoren werken en tussen en na werk shoppen voor de wat beter verdienden (10% van Sjanghai heeft het goed en kan een premium supermarkt permitteren). Een steriele uitstraling is het gevolg met te weinig volume.

Tijdens de lunch komen drommen mensen binnen en naar ik denk, schrijven ze dan wat meer kopers, want het leek ons wat rustig in de ochtend. Deze supermarkt doet het in de middag overigens veel beter dan in de ochtend en dat is ongebruikelijk voor de andere Chinese supermarkten. Na enig navragen blijkt daarvan de oorzaak te liggen in het feit dat de winkels in het verleden in de middag uitverkocht waren. Voor het aantal meters dat de Thaise keten bezit zal zeker een effectievere retailbestemming gevonden kunnen worden. Meer personal shoppers, meer boetiekjes met special premium food, meer front cooking om te proberen, nog meer buitenlandse producten om maar een paar voorbeelden te noemen. Maar ook verhuur aan het warenhuis lijkt een optie. Zeer vriendelijk ontvangen, wel met sheets louter in het Chinees, die voor ons in zo’n korte periode nog niet te ontcijferen waren.

In de middag bezoeken we Zheng Da Plaza winkelcentrum dat boven Lotus is gevestigd in Pudong. Een relatief nieuw winkelcentrum van meer dan 100.000 m2. Een moderne mall, die qua bouw lijkt op Villa Arena in Amsterdam. Gebouwd in 2002 en gerenoveerd in 2009. Ziet er goed uit en alle internationale brands zijn vertegenwoordigd. Doet wel erg Europees aan, maar dat zijn we in Shanghai inmiddels wel gewend. Prachtig gebouw midden in het kantorendistrict. Een boekenwinkel van wel 2000 m2 en vele upscale brands. Een bezoekje waard om te zien waar de groei van Shanghai naartoe leidt. Een gemiddeld steeds beter verdienende bevolking (de meerderheid moet van 300 euro of minder per maand rondkomen, overigens), die graag dure merken aanschaft, die op haar beurt weer duurder zijn dan in Nederland. Chinezen sparen graag maandenlang om een bijzonder merk aan te schaffen om vervolgens weer spaarzaam te leven. We hebben nog de mogelijkheid om bij de ouders van Li, een retailreisgenote, binnen te kijken op de 32 ste verdieping, hetgeen zeer gewaardeerd werd door de schrijver. We leren koffie met coccus drinken en gaan morgen naar Mediamarkt en de Vismarkt.

Huib Lubbers – Directeur Retail Management Center (RMC)

Wilt u reageren op deze blog? Stuurt u dan een e-mail naar huib@retailactueel.com.

 

Leave a Reply

*

captcha *