Retteketet naar…… Wehkamp.nl

februari 09, 2011
Off

Retteketet naar…… Wehkamp.nl

Wehkamp heeft een nieuwe stap gezet in de uitbreiding van haar aanbod. Wehkamp.nl heeft namelijk een strategische samenwerking getekend met Beter Bed. Het grootste online warenhuis van Nederland en de marktleider op het gebied van slaapcomfort gaan hun krachten bundelen. Binnenkort zal op Wehkamp.nl een volwaardig kernassortiment van Beter Bed te vinden zijn.

Voor Wehkamp.nl is de nieuwe alliantie een logische stap binnen de shop-in-shop strategie, na eerdere samenwerkingsverbanden met C&A, Promiss en Miss Etam. Maar ook voor Beter Bed lijk dit een goede ontwikkeling. Volgens Paul Nijhof, CEO van RFS Holland Holding waaronder Wehkamp.nl valt, zijn de shop-in-shops op Wehkamp.nl namelijk de grootste “filialen” van de aangesloten retailers. Daarnaast verwacht Beter Bed door de samenwerking met Wehkamp.nl ook groei in het online-segment te kunnen realiseren. “De online-markt is de snelst groeiende markt op dit moment. Experts verwachten dat over tien jaar zo’n 30% van de omzet van de totale woonmarkt online wordt gegenereerd”, aldus chief executive officer Ton Anbeek van Beter Bed.

Niet alleen online zijn er kansen. Ook voor de vestigingen van Beter Bed kan de samenwerking goed uitpakken. Consumenten gebruiken het internet namelijk als belangrijke informatiebron. Steeds vaker oriënteren consumenten zich op het internet om vervolgens gericht de winkelstraat in te gaan om de producten die na online oriëntatie zijn overgebleven te bekijken en te testen. Waar het internet met name gebruikt wordt voor prijs en productinformatie kijkt men in de winkel juist of het product voldoet aan de persoonlijke wensen. Het uiteindelijke aankoopkanaal kan zowel online als offline zijn. De conclusie die hieruit getrokken kan worden is dat een goede vertegenwoordiging op het internet, een scherpe prijszetting gecombineerd met een goede winkelformule succesvol zou kunnen zijn.

Met haar producten op Wehkamp.nl is Beter Bed op het internet in ieder geval direct vertegenwoordigd op een zeer succesvol online platform met 1,6 miljoen vaste klanten en 95 miljoen bezoekers per jaar. Wanneer consumenten in het aankoopproces zich zowel online oriënteren op Wehkamp.nl als offline in de winkels van Beter Bed, iets wat me geen onaardig idee lijkt bij de aankoop van een bed, kan Beter Bed de toeloop op de vestigingen zien groeien. En dat is goed nieuws omdat de Beter Bed Formule, met goede cijfers over 2010, goed om gaat met de verschuiving in het koopgedrag.”We hebben minder bezoekers, maar die zijn wel bewuster in hun aankopen, waardoor er relatief meer producten worden verkocht.” aldus Ton Anbeek van Beter Bed. Meer gerichte bezoekers in de vestigingen zou dus moeten kunnen resulteren in meer verkoop.

Als Beter Bed de opgedane ervaringen en kennis uit de samenwerking met Wehkamp ook kan gebruiken voor het updaten van de eigen webshop dan kan de strategische samenwerking op alle vlakken een succes worden. Een nadeel is dat we dan weer feest hebben en wellicht de clown weer van stal gehaald wordt…..retteketet naar….
Lars Stalling, consultant Retail Management Center.