Free Record Shop (FRS) kondigde afgelopen weekend in de Telegraaf aan met ‘een soort Spotify, alleen stukken goedkoper’ te komen. Werner Schlosser reageerde op Retail Actueel van 7 november op dit nieuws met een column getiteld ‘Free Streaming Shop top of flop’. Hoewel ik als oud-werknemer van Free Record Shop dit bedrijf nog steeds een warm hart toedraag, wil ik onbevooroordeeld doorgaan op het onderwerp en op het commentaar van Werner. Vanuit een marketing-strategische invalshoek wil ik kijken of het onderwerp is terug te brengen tot een hapklare brok. “Een soort Spotify” en “stukken goekoper”. Om dominant in een markt te opereren en succesvol te zijn, dienen bedrijven een keuze te maken tussen 1. Customer Intimciy (dicht bij de klant), 2. Product Leadership (beste/nieuwste product) of 3. Operational Excellence (kostenleider/efficiëncy) zo stellen Treacy en Wiersema in Discipline of Market Leaders.

Laten we de drie disciplines van een marktleider eens aanhouden tegen de streamingdienst van FRS. Met de uitspraak ‘een soort Spotify’ lijkt de nieuwe dienst van FRS een ‘me-too’ te zijn, geen vernieuwde vorm van streaming. Daarmee lijkt de strategie van poduct leader niet van toepassing. Logisch, want FRS is ook (nog) geen expert in streaming. Dat kan het bedrijf uiteraard wel worden maar dan zijn daar de nodige investeringen voor nodig wat niet lijkt te rijmen met belofte ‘stukken goedkoper’. Als een bedrijf zelf niet de techniek in huis heeft kan het kiezen om deze van een derde te betrekken. Deze partij zal ook iets moeten verdienen en dus kan de dienst dan niet tegen de laagste prijs worden aangeboden.

Maar kan FRS dan inzetten op operational excellence? Hierbij worden de processen zo ingericht dat de maximale efficiëncy wordt bereikt en daarmee de kosten laag blijven om zodoende tegen een lagere prijs (‘stukken goedkoper’) te kunnen aanbieden aan de markt. De vraag is of FRS de streamingdienst in huis ontwikkelt en als relatieve nieuweling de processen kan optimaliseren. Het bedrijven van retail stroomt bij FRS door de aderen maar een procesgerichte aansturing van een streamingdienst zit nog niet helemaal in de genen. Ook hier kan uitgeweken worden naar de uitbesteding van de achterkant van de dienst, maar dat zal niet bijdragen aan een lager prijs.

Resteert de keuze van customer intimicy. De aanpak waarbij een bedrijf in de meest extreme vorm producten en diensten op maat van de klant maakt (bijvoorbeeld een bouwer van luxe jachten). Werner Schlosser merkt terecht op dat er gekozen kan worden voor een bepaald genre. Terecht denk ik. Je kunt niet alles voor iedereen willen zijn. Maak product-markt combinaties. In de meeste gevallen betekent een keuze voor customer intimicy dat de kosten relatief hoger liggen.

Een interessante uitdaging dus om ‘een soort Spotify maar dan stukken goedkoper’ te introduceren. Ik vraag me af hoe relevant het is om ‘stukken goedkoper’ aan te bieden. Uiteraard is prijs belangrijk, maar de consument is nog altijd bereid voor toegevoegde waarde te betalen. De vraag is waar die toegevoegde waarde dan in zit. Die vraag zal centraal moeten staan. In mijn optiek is dat in deze case niet een lagere prijs. Bovendien kun je wachten op een andere aanbieder die nog goedkoper aanbiedt. Dan het tijdstip van introductie. Ik geloof niet dat FRS te laat komt met een dergelijke dienst. Er zijn genoeg succesvolle bedrijven die eerst de concurrent de fouten en kosten laten maken en daarna hebben geprofiteerd van een ontstane markt.

En onder welke naam komt de dienst op de markt? Werner Schlosser stelt dat de doelgroep weinig binding heeft met het ‘oude’ merk dat cd’tjes, films en games in winkels verkoopt. Dat zou betekenen dat de naam eerder een nadeel is dan een voordeel. De keuze voor een nieuwe naam of investeren in de branding van FRS is weer andere discussie. Maar wel een die het succes van de streamingdienst kan bepalen.

Een hapklare brok is het nog niet maar dat heeft alles te maken met de beperkte informatie die door Hans Breukhoven in de Telegraaf is vrijgegeven. Dat kan betekenen dat hij zo min mogelijk wil prijsgeven of dat hij afstand heeft genomen als CEO en niet meer alle details kent. Daarnaast komen er beelden bij me op van een kantoor dat nu in rep en roer is omdat de bestuursvoorzitter heeft geroepen dat ze met een streamingdienst moeten komen…….”net zoiets als Spotify, maar dan stukken goedkoper”.

Suc6 Eric Benjamin Operating Partner bij Retail Management Center