Strijd om titel `Beste Winkelketen` barst los

juli 07, 2010

Het is weer zover; de strijd om de titel `Beste Winkelketen van Nederland` staat op het punt los te barsten. Hoewel de mussen deze weken van het dak vallen heeft menig retailer zijn blik alweer op het najaar gericht; op tien november immers vindt de uitreiking van de ING Retail Jaarprijzen plaats. Prestigieuze prijzen die in menig prijzenkast niet zouden misstaan. Welke retailer uit ons winkellandschap gaat er dit jaar met de misschien wel meest begeerde trofeeën, de Vakjuryprijzen voor Beste Winkelketen en Beste Zelfstandige Winkel, vandoor? Laten we eens een blik werpen op de kanshebbers.

Gisteren maakte de organisatie de shortlist bekend van negen winkelketens en tien zelfstandige retailers die meedingen naar de hoofdprijzen, op basis van de deskundige mening van de vakjuryleden. De vakjury, die bestaat uit onder meer een groot aantal gerenommeerde retailers onder leiding van `retailprofessor` Henk Gianotten, vindt zowel de hoge kwaliteit van het aantal inschrijvingen als het grote aantal deelnemende zelfstandige retailers (bijna veertig procent meer dan vorig jaar) `opvallend`. Een signaal toch dat de wedstrijd en de bijbehorende prijzen steeds meer tot de verbeelding gaan spreken, zeker bij de zelfstandige winkeliers.

Zoals gezegd zijn er binnen de categorie Beste Winkelketen negen formules op de shortlist gezet. Dit jaar dingen de volgende ketens (in alfabetische volgorde) mee naar de hoofdprijs: ….LEUK!, Binnen, De Bijenkorf, Game Mania, Hunkemöller, KPN Retail (Hi), Nederlandse Expert Groep, ONLY en Simon Lévelt. Wanneer je de lijst goed tot je laat doordringen, zie je een zeer diverse groep retailers, variërend van groen tot rijp en van relatief klein tot groot en internationaal. Bovendien is een rijk palet aan branches vertegenwoordigd; ik zie telecom, warenhuizen, raamdecoratie en vloerbedekking (Binnen), elektronica, lingerie, mode en meer. Enerzijds namen die je eigenlijk wel een beetje zou verwachten, maar tegelijkertijd ook formules die een klein verrassingseffect teweegbrengen als ze je onder ogen komen. Toch moet je die kleintjes niet onderschatten; we zien op het WK voetbal ook dat een klein voetballand als Uruguay de halve finale kan halen en dat Oranje, als subtopper op het wereldtoneel, straks wellicht op het hoogste podium staat. Dames en heren retailers; laat u zich door deze prestaties vooral inspireren en enthousiasmeren; met een goed concept, een strakke organisatie, veel inzet, de juiste mensen op de juiste plek, een bindende en realistische leider en een gemeenschappelijk doel voor ogen kun je heel erg ver komen!

Datzelfde geldt natuurlijk voor de zelfstandige retailers die genomineerd zijn; tien stuks in totaal. In alfabetische volgorde zijn dat de volgende winkeliers:

- Alternate (Ridderkerk)

- Animal Center (Kaatsheuvel)

- De Herenschoenenwinkel (Eindhoven)

- Exmode (Venlo)

- Houweling Kunst van `t Wonen (Alphen aan den Rijn)

- RB Casual Clothing Company (Papendrecht)

- `t Schooltje (Amsterdam)

- Tuincentrum Leurs (Venlo)

- Tieleman Keukens (Middelharnis)

- Van Tilburg Mode & Sport

Bijzonder is dat zowel Van Tilburg Mode & Sport als Tieleman Keukens vorig jaar ook al in de schijnwerpers stonden; zij waren vorig jaar favorieten bij het publiek. Van Tilburg ging er zelfs met de Publieksprijs Beste Winkelketen vandoor, vlak voor Tieleman Keukens. Dit jaar dus nieuwe kansen bij de vakjury.

Belangrijk om te weten is waarop de jury zich heeft gebaseerd bij de keuze van bovenstaande retailers. De jury kijkt vooral naar verschillende onderdelen waarop een winkel(keten) zich kan onderscheiden van de concurrentie, waaronder het gevoerde strategische beleid. Ook de vernieuwingswaarde van de formule is van belang. Ook de inschrijving zélf is van invloed; hoe presenteert de retailer zich en hoe is de bezieling? De komende twee maanden zullen mystery-shoppers alle genomineerden bezoeken. Zij zullen enerzijds de klanten naar hun oordeel vragen en anderzijds de winkels zelf beoordelen op onder meer uitstraling, service, personeel en beleving. Op basis van deze onderzoeksresultaten en het oordeel van de vakjury zullen uiteindelijk drie winkelketens en drie zelfstandige retailers worden genomineerd, waarna de winnaar tijdens het ING Retail Jaarprijs Gala zal worden bekendgemaakt.

Voor de hierboven genoemde retailers breken nu spannende tijden aan. Zeker voor de zelfstandige retailers is het een enorme eer om straks met de hoofdprijs aan de haal te gaan, maar ik weet zeker dat ook menig manager van de genomineerde ketens stiekem droomt van een plek op het podium. Wie er straks zal winnen, is natuurlijk nog even de vraag. Ik neig ernaar te zeggen…een verrassende, relatief kleine formule die een niche heeft opgezocht waarin het goed presteert. Game Mania wellicht? Zij hebben zich, in een tijd waarin games spelen én kopen via het internet `hot` is, een mooie nichepositie verworven waarin ze zich kunnen onderscheiden en een grote groep fans aan zich kunnen binden. Maar ook andere retailers in de shortlist hebben prachtige prestaties geleverd. En mocht u belang hechten aan mijn voorspellende gaven; ik heb vóór dit WK ons Oranje als winnaar getipt dus…zondagavond weten we meer!

Hans van Scheerdijk

Leave a Reply

*

captcha *