Verleid je klant!

februari 11, 2011

Verleid je klant!

Keihard werken
Als klant verleid worden valt nog niet mee. Winkelen is keihard werken! Dat bleek maar weer toen ik samen met Isrid van Geuns op een druilerige dinsdag winkelstad Haarlem onveilig maakte.

Snode plannen
Onder het genot van een heerlijk kopje koffie bespraken wij onze snode winkelplannen voor de dag. Wij hadden er zin in! Wij hadden allebei een goedgevulde portemonnee en waren helemaal klaar om verleid te worden. Dit bleek bepaald geen sinecure.

Eenheidsworst
Waar begint het verleidproces? Juist! In de winkelstraat. Je etalage heeft als voornaamste doel stopkracht te creeeren en nietsvermoedende passanten te verleiden binnen te komen. Dan is het essentieel dat je etalage opvalt, dat er iets bijzonders gebeurt. Helaas is dit niet zo vaak het geval. Etalages zijn eenheidsworst. Weinig spannends. Weinig verrassends. Hoe wil je onze aandacht dan krijgen?

Deur dicht
Soms wordt onze aandacht wél getrokken, stoppen we en overwegen we zowaar een winkel in te gaan. Dan is de deur meestal dicht. Dat is op zich best begrijpelijk want het is winter en koud enzo, maar het is niet bepaald commercieel handig. In een split-second besluiten wij dat het teveel moeite is en lopen door. Nog veel erger is dat we dit heel veel andere potentiele klanten zien doen. Ineens begrijpen we waarom schuifdeuren zo een briljante uitvinding zijn.

Prikkel ons
Eenmaal binnen in de winkel zijn we er klaar voor. Verleid ons. Prikkel onze zintuigen! Laat ons voelen, proeven, ruiken, zien, horen en beleven. Alsjeblieft? Gelukkig mogen we bij Simon Lévelt en Rituals overal aan zitten, de producten proberen, ruiken, proeven zonder dat we geirriteerde blikken van de ‘verkopers’ in onze ruggen voelen branden en het onvermijdelijke gebeurt… De pinpassen worden getrokken en de kassalade rinkelt blij.

‘Verkopers’
Ook bij Sjakies en ID Imagestyling voelen we ons welkom en snuffelen we gretig en… rekenen we uiteindelijk iets af. Bij andere winkels zitten ‘showmodellen’ in plastic verpakt, worden de producten goed bewaakt door ‘verkopers’ of nog erger, liggen de artikelen achter glas of ze zijn goed vergrendeld. Ik vind het allemaal prima, maar wederom, commercieel is het niet. Aanraken is kopen. Zo simpel is het.

Filmpje!
Isrid heeft van deze demotiverende, pijnlijke, teleurstellende, maar soms toch ook wel verleidelijke winkeldag een artikel geschreven voor MVRO, een fotoverslag gemaakt én een kort filmpje gemaakt. Ik ben heel benieuwd wat je ervan vindt!

(P.S. Even een kleine voetnoot bij het filmpje; Lieve C&A, jullie zijn absoluut een vooraanstaand retailer! Mijn oprechte excuses voor mijn ongelukkige woordkeus!

Mail je me?

“If you focus on results, you will never change.
If you focus on change, you will get results”- Jack Dixon

Maak er een mooie dag van!

Chantal Riedeman | Shopoloog

Leave a Reply

*

captcha *