Ceintuurbaan – AUB niet botoxenFullSizeRender

Al 3,5 jaar fiets ik elke dag twee keer per dag de gehele Ceintuurbaan op en af. ‘s Ochtend om 8.40 heen en ‘s avonds zo rond 18.00 weer terug. Steeds vaker komt het voor dat i.p.v. heel hard door te rijden (natuurlijk wel netjes stoppen voor elk stoplicht om de 50 meter) ik verleid word om af te stappen en een winkeltje in te gaan. De Ceintuurbaan is aan het veranderen van doorgangsweg naar …uhm.. in ieder geval nog geen echte winkelstraat. Maar willen we dat wel?

Van alle markten thuis

De Ceintuurbaan ligt in de Pijp, om de hoek van de hippe cafe’s, van de populaire Albert Cuijp-markt en van de Van Woustraat als hippe straat met nieuwe concepten als Hutspot en de Turk. Nu lijkt langzamerhand de Ceintuurbaan daarvan te profiteren. De Ceintuurbaan is oorspronkelijk aangelegd als buitenste ring (als het ware een ceintuur) rondom de grachtengordel om de doorstroming van oost naar west te bevorderen. En deze functie is lastig te negeren.

Het is dus geen typische winkelstraat waar je een uurtje of dagdeel gezellig gaat winkelen. Toch is de Ceintuurbaan er voor elke doelgroep en voor elke gelegenheid die je maar kan bedenken. Boodschappen doen? Dan ga je naar de Marqt. Geen zin om te koken? Pizza-tje haal je bij de Domino’s. Liever uiteten, genoeg restaurantjes. Heb je een computer nodig? Keuze uit minimaal 10 computerzaken. Zoek je een nieuwe huis? Genoeg makelaars in de straat. Gelijk klusmaterialen kopen voor dat nieuwe huis? Ga je naar de ijzerhandel. Oh ja, zoek je trouwens een rijbewijs, spannend sm-pakje, kindercrèche of nieuw bed? Het kan, want de Ceintuurbaan is van alle markten thuis. En wordt bovendien steeds hipper!FullSizeRender (2)

Up & Coming

Goede graadmeter voor de hipheid van een wijk of straat is toch de hoeveelheid hotspots die vermeld staan op yourlittleblackbook.me. Na een grondige big-data analyse kunnen we wel concluderen dat deze straat hipper wordt. Met een aantal nieuwe en niet zo nieuwe concepten als: NHTK, Coffee and Coconuts, Venten, Thing I Like Thing I Love, Marqt, SLA, zijn er genoeg plekken waar je gezien mag worden en op FB of Instagram over kan tweeten.

Toch doen niet alle concepten het goed in deze straat. Zo verdween Bilder&deClerq na 1,5 jaar weer. ‘De Ceintuurbaan bleek een soort snelweg die mensen gebruiken om van A naar B te komen’ gaf de eigenaar op als reden. Maar elk nadeel heeft een voordeel, want diezelfde reden gaf doorslag voor directeur Wouter de Keizer van Pipoos om te vestigen in dezelfde unit: ‘Iedereen komt wel langs de Ceintuurbaan op weg naar school of werk’.

Een straat met winkels
FullSizeRender (2)

Nee, het is geen straat waar je rustig kan lopen zonder van je voeten gereden te worden of waar geen bouwwerkzaamheden ontwijkt moeten worden. Geen nette aangeveegde trottoirs, geen mooie gelijke bloembakken voor elke winkel, geen aangenaam verblijfskwaliteit, geen bankjes en geen grote gezellige terrassen. Ook zeker geen straat waar de fietser of auto ‘te gast’ zijn. Alle tegenwoordig zo essentiële elementen van een goede winkelstraat heeft het niet. Maar juist een ultieme mix van functies, gebruikers, stijlen en identiteiten maakt het een geweldige straat met winkels. Dat is de kracht van de straat.

Geen mooie winkelstraat dus. Toch een ode aan deze ‘lelijke’ straat voordat hij ook ‘gebotoxt’ wordt.

Door: Carine Ghazzi

[divider scroll_text=””]

In de RMC Zomercolumns beschrijven de RMC Consultants hun visie op retail trends, ontwikkelingen in winkels en winkelstraten en alle andere onderwerpen die ons opvallen. De Zomercolumns verschijnen gedurende deze zomer. Wil je op de hoogte gehouden worden van de nieuwe Zomercolumns? Volg ons dan via twitter: @RMCretailadvies