Leiden 3 april 2014

Schaf de traditionele koopavond af. Een vaste donderdag tot 21 uur is achterhaald. Voor winkeliers in de Leidse binnenstad is het veel nuttiger om langer te open zijn op donderdag, vrijdag en zaterdag.

Het is een van de opvallendste plannen van het Werkatelier van Leidse binnenstadswinkeliers en vastgoedeigenaren. Zij kwamen gisteravond voor de vierde keer bijeen in het Volkshuis aan de Apothekersdijk om de plannen te bespreken. ,,Niet elk plan hoeft veel tijd te kosten”, benadrukt Judith van Deelen van Retail Management Center. ,,Maar we hebben wel aanvoerders nodig om ze te trekken. Ik hoop dat zich vanavond een aantal Robin van Persies gaan aanmelden.”

,,De gemeente zet een stap terug”, zegt binnenstadscoƶrdinator Jeannot Waisvisz van de gemeente Leiden. ,,Winkeliers hebben jarenlang geklaagd over het Aalmarkt-project, dat niet van de grond kwam, en slechte parkeermogelijkheden. Het winkelgebied komt er nu aan. Net als de ondergrondse parkeergarages. Nu hebben ondernemers het heft in handen. Zij hebben de plannen zelf bedacht. En als straks iedereen stilzit, gebeurt er ook niets.”

Loopjongen

Uit een lijst van ongeveer honderd ideeĆ«n kwamen de afgelopen maanden twintig bovendrijven. Een van de populairste daarvan is een gezamenlijke webwinkel voor de hele binnenstad. Een ‘Leidse loopjongen’ zou de bestellingen dan bezorgen in de hele regio. Ook op de planning: gratis draadloos internet in de binnenstad, oplaadpunten voor mobiele telefoons. Op de Koornbrug kan een zondagmarkt komen met biologisch voedsel, streekproducten en tweedehands spullen. Extra tijdelijke pop-up-winkels zijn gewenst, net als meer activiteiten rond borreltijd (17 tot 19 uur).

Theater

,,Nadat de zaterdagmarkt afgelopen is en voordat mensen uit eten of naar het theater gaan, ligt een gat van een paar uur”, licht Waisvisz toe. ,,Als winkels langer openblijven, maar er ook meer te doen is, profiteert de hele binnenstad daarvan.”

Veel aanwezige winkeliers vinden de plannen sympathiek, maar hebben het al druk zat. ,,Ik sta zelf in mijn zaak en ik ben actief in de winkeliersvereniging”, zegt Erik Groen van fietsenzaak Trappers op het Gangetje. ,,Het is wel goed dat de winkelgebieden niet zelf alles zitten te bedenken. De gemeenschappelijke webwinkel kan bijvoorbeeld best nuttig zijn. Maar aan de andere kant: dan wordt die winkel wel erg groot.”

,,Ik lees hier ‘cross-selling’, het verkopen van elkaars producten. Dat kan interessant zijn”, zegt eigenaar Annelies Danton van wolwinkel Ribbels in de Pieterskerk-Choorsteeg. Zij is ervan overtuigd dat winkeliers moeten samenwerken. ,,Eigenlijk doen we dat al in het Pieterskwartier. Als een klant vraagt: ‘hier zat vroeger toch een hoedenwinkel?’, dan zeggen we waar ze terecht kunnen.”

Bron: Leidsch Dagblad

Auteur: Frank Beijen