In de laatste RMC Visie van 2009, een vooruitblik op het retailjaar 2010, stelde ik mezelf de vraag `Hoeveel Marqt-filialen komen er volgend jaar bij?`. In ieder geval één, kan ik nu, in de eerste RMC Visie van 2010, melden. Eind maart wil de innovatieve versformule zijn derde winkel openen, na het debuut in Amsterdam en een tweede vestiging in Haarlem, nu opnieuw in de hoofdstad van ons land. Dat vertelde mede-eigenaar en –oprichter Quirijn Bolle in Het Financieele Dagblad. Bovendien kijkt Bolle terug op een mooi 2009 voor Marqt. Onder een economisch gesternte dat op zijn zachtst gezegd nogal matig was, realiseerde de formule in duurzame en biologische producten in 2009 een forse omzetstijging. De winkels met `echte voeding` zagen de omzet met ongeveer 3,5 miljoen euro stijgen; van ruim 6 miljoen euro in 2008 tot een kleine 10 miljoen euro vorig jaar. Een knappe prestatie, al moet erbij worden vermeld dat de eerste Marqt (aan de Amsterdamse Overtoom) in februari 2008 zijn deuren opende en de tweede vestiging (aan de Haarlemse Gedempte Oude Gracht) pas in augustus van dat jaar. Een omzet van zes miljoen in een dergelijk `gebroken` jaar moet dus wel in het goede perspectief worden gezien. Opvallend is wel dat de kerstomzet, een mooie graadmeter, in de Amsterdamse winkel in 2009 meer dan 30 procent hoger lag dan in 2008. Zo bezien is Marqt aan een mooie, stijgende prestatiecurve begonnen. De nieuwe Marqt-vestiging zal op een centrale locatie in Amsterdam gelegen zijn, in een verbouwd voormalig ABN AMRO-pand. Volgens Bolle betreft het een locatie die hij al vanaf 2006, toen hij enkel nog met de plannen voor Marqt rondliep, in zijn hoofd heeft. `In 2008 benaderde de eigenaar van het pand ons, hij had onze winkel aan de Overtoom gezien en was enthousiast. De crisis maakt onderhandelen over de huurprijs wel makkelijker. Naast de huur investeren we 1,5 miljoen euro in de winkel en circa 300.000 euro in een horecagelegenheid. We hopen ook veel kantoorpersoneel te bedienen`, aldus Bolle in Het Financieele Dagblad. Ook op formulestrategisch vlak maakte Marqt een belangrijke keuze; het assortiment zal fors worden uitgebreid, van 3.000 naar 5.000 producten. Met deze zet wil Marqt het imago van `speciaalzaak` van zich afschudden. Volgens Bolle wordt Marqt door de consument nog te vaak gepercipieerd als een speciaalzaak, terwijl het graag een plek wil zijn waar die consument zijn dagelijkse boodschappen komt doen. `Op basis van echt eten`, verduidelijkt Bolle. Een goed streven. Immers, het is veel lucratiever om het winkelmandje van je bestaande klanten meer te `vullen` dan het aantrekken van nieuwe klandizie. Het bonbedrag verhogen, dat is de uitdaging. Een grote uitdaging, want de stap van speciaalzaak naar plek voor je dagelijkse boodschappen is enorm, een reuzenstap. Zeker in een tijd waarin non-food langzaam maar zeker zijn plek veroverd heeft in het supermarktlandschap is het voor een op food geënte formule geen sinecure om die vaste plek in het winkelgedrag van de consument te veroveren. We weten nu in ieder geval dat er dit jaar een derde Marqt-vestiging bij komt. Echter, de ambitie van Marqt stopt niet bij winkel nummer drie. `We zijn druk in gesprek voor een aantal nieuwe winkels in de regio Amsterdam. Als dat lukt, komen dit jaar nog eens twee nieuwe bij. Volgend jaar willen we buiten de regio uitbreiden`, legt Bolle uit in het Financieele Dagblad. Ik ben benieuwd welke steden Marqt nog wil veroveren. De lijst met potentiële vestigingsplaatsen zal, gezien de specifieke formule en dito doelgroep, niet enorm lang zijn. Ook de locatie ten opzichte van de locale leveranciers van de verse producten kan een belangrijk issue zijn in de vestigingsplaatskeuze. Utrecht, centraal gelegen en niet te ver van de winkels in Amsterdam, lijkt op voorhand een logische keuze. Zeker ook gezien het forse inwoneraantal en het hoge aandeel hoogopgeleiden met bovengemiddelde inkomens in die stad. We houden u op de hoogte. Hans van Scheerdijk