De drukte in de Nederlandse winkelstraten kent een grillig verloop. De ene week zien we pieken ten op zichte van vorig jaar en net zo makkelijk in de week erop een flink dal. Is de consument grilliger en impulsiever dan voorheen? Om deze vraag eens wat dieper te analyseren, gebruiken we data van Citytraffic, marktleider in automatische telsystemen. Dit bedrijf heeft in alle grote binnensteden van Nederland sensoren in de winkelstraten om de winkelpatronen 24/7 te kunnen monitoren. Een betrouwbaar beeld van dat grillige koopgedrag als gevolg.

Sinterklaas
In de week voor Sinterklaas was het dit jaar 9% drukker dan vorig jaar. Een positief bericht met al het crisisnieuws om ons heen. Vorig jaar was wel een van de natste weken in het jaar net voor Sinterklaas, waardoor ongetwijfeld minder mensen op de been kwamen. De overdekte winkelcentra profiteerden dan ook minder in vergelijking met vorig jaar, daar zij vorig jaar minder last hadden van de natte week. En het feit dat pakjesavond op een donderdag viel, heeft wellicht nog invloed op deze week. Maar het moet gezegd, dat vanaf half september er weer drukkere weken te zien zijn dan vorig jaar. Ook in de herfstvakantie was het drukker in de binnensteden. En nu maar wachten wat de consument gaat doen met kerst. We stellen wel vast dat de BTW-verhoging een drukkere binnenstad heeft veroorzaakt, maar dat er dus aanvankelijk geen sprake is van het verschuiven van omzetten naar voren. Pas over drie weken weten we dit zeker, maar de seinen staan wat ons betreft wel op groen. Dit jaar zal dan overigens wel lager uitkomen dan vorig jaar (status week 48:-4%) en dat is met de dalingen van de afgelopen jaren wel een ontwikkeling waar menig binnenstad zich terecht zorgen over maakt.

Consument
Maar even terug naar de consument. Ik denk dat de consument, met de verschillende koopkanalen onder handbereik op PC, laptop, tablet en smartphone, steeds meer koopbeslissingen zal nemen op momenten dat hij dat wenst. Voorbereidingen worden massaal online gedaan en we weten inmiddels ook dat voorbereide consumenten aanzienlijk meer kopen, zowel online als in de straten.

Maak het de consument makkelijk om binnen te lopen. Meer dan 95% van het passerend publiek loopt nog steeds langs en komt niet naar binnen! Focus op de drukte voor de deur is bijvoorbeeld een eenvoudige manier om je omzet te verhogen. Bredere ingangen, geen obstakels, echt uitnodigend met een drankje of een coupon buiten, helpen de impulsieve consument om juist voor uw winkel te kiezen. In Londen in Westfield staan in de gangen in het nieuwe winkelcentrum volop kleine kiosken van telecomaanbieders, verzekeraars, espressobarretjes, juice-bars, sushi-bars, cosmetica-aanbieders, en zelfs stoelmassages. Tijdens het steeds kortere winkelen willen de shoppers worden vermaakt en dat betekent steeds meer aandacht voor lijf en leden bij het kopen van de producten voor thuis. Dus retailers en ontwikkelaars speel in op de impulsieve shopper, het is een kans!

Huib Lubbers, Directeur Retail Management Center