Woerden test ‘belevingswinkelen’ in het weekend

WOERDEN

Nagenoeg lege straten op koopavond, goedbezochte koopzondagen in omliggende gemeenten. Woerden wil de terugloop in het winkelbezoek tegengaan. Een aantrekkelijker centrum en een ‘zaterdagse koopavond’ zijn de wapens.

HARRIE VAN OPSTAL

Onderzoeksbureau CityTraffic in Amsterdam constateert in een onderzoek voor ING dat het aantal bezoekers van koopavonden keldert. Is het gemiddelde bezoek aan winkelstraten in de afgelopen twee jaar met zo’n 15 procent gedaald, op de koopavond duikelt het bezoek met 40 tot 50 procent. In 15 van de 63 onderzochte steden in Nederland namen de bezoekersaantallen zelfs met meer dan de helft af, constateert Rein Kloos van CityTraffic.

De koopavond moet concurreren met de koopzondag en met het winkelen op internet. Dirk Mulder, sectormanager retail van ING: ,,Als mensen zin hebben om op zondag te gaan winkelen, gaan ze op zoek naar een stad waar de winkels open zijn, of ze doen hun aankopen online.”

Gemeenten waar geen regelmatige of zelfs wekelijkse koopzondag is zoals Woerden, moeten volgens hem op hun tellen passen. ,,Het kan de doodsteek zijn voor een binnenstad. Nu de retail het toch al lastig heeft, kan dat zorgen voor nog meer leegstand.”

Druk

Mensen zijn zaterdags vaak druk met sport. Op zondag is meer tijd om te gaan winkelen. Daardoor wordt de koopavond een beetje gedateerd, vindt Mulder. Hij oppert minder lang open te zijn op de koopavond, of om op een andere doordeweekse dag de winkels voortaan te sluiten. Wethouder Bob Duindam (economische zaken) kent de wens van een wekelijkse koopzondag, maar stelt dat die in de huidige politieke samenstelling ‘er gewoonweg voorlopig niet komt.’ Maar het wil niet zeggen dat de gemeente daarom maar lijdzaam toeziet hoe publiek elders gaat shoppen.

Zo bereidt Duindam samen met geïnteresseerde ondernemers een programma voor om het ‘belevings-winkelen’ in Woerden te introduceren. ,,We willen inzetten op de zaterdagavond. Met verlate sluitingstijden willen we ervoor zorgen dat de winkeltijden naadloos overgaan in de horecatijden.” In samenspraak met de horeca komen er speciale acties voor winkelend publiek, zodat het aantrekkelijker wordt om nog even in het centrum te blijven hangen.

Huib Lubbers, directeur van het Retail Management Centrum, ziet dat voornemen landelijk terug. ,,Het publiek wil later op de dag winkelen. Het is altijd belangrijk om je aan te passen aan de wensen van de klant. Dus je kunt de winkel later openen en ‘deze later op de avond sluiten.”

Het funshoppen en het toevoegen van vertier is erg belangrijk, onderstreept hij. ,,Er moet iets te beleven zijn. Dus zorg dat mensen recreatief kunnen winkelen en hun bezoek kunnen combineren met een bezoek aan restaurant, café, museum of versmarkt.”

[Author] HARRIE VAN OPSTAL

AD, 22/12/14