Hoe ziet de toekomst van V&D er uit? Dat is een vraag die veel retailers en retailwatchers zichzelf al een aantal jaren stellen. Eén ding is in ieder geval zeker; die toekomst ligt niet meer bij Maxeda. Het retailconcern maakte eerder al bekend de modetak (met daarin, naast V&D, ook de Bijenkorf, Hunkemöller en M&S Mode), met vorig jaar een omzet van circa 1,7 miljard euro, in de etalage te zetten. Nu de eerste gespreksronden met geïnteresseerden en potentiële kopers achter de rug zijn, is het tijd om de thermometer er bij te pakken. Hoe staan de zaken ervoor?

Het lijkt erop dat Maxeda ervoor kiest om eerst de warenhuizen van V&D en de restaurants van La Place te verkopen en pas daarna de formules Bijenkorf, Hunkemöller en M&S Mode. Met deze strategie hoopt Maxeda de kans te vergroten dat deze drie laatstgenoemde formules in één pakket van de hand kunnen worden gedaan. Of dat gaat lukken valt nog te bezien. Er is immers maar weinig overlap tussen de Bijenkorf, Hunkemöller en M&S Mode. Er is weinig wat deze ketens bindt en interessant maakt voor één enkele koper. Ze bevinden zich allemaal in een andere fase in hun levenscyclus en hebben andere prioriteiten; de Bijenkorf wil haar positie in de Nederlandse warenhuismarkt vasthouden en verstevigen en heeft online nog een flinke slag te maken, terwijl met name Hunkemöller het vizier nadrukkelijk op internationale uitbreiding gericht heeft. Maxeda laat overigens niet veel los over de volgorde van verkoop. Volgens een woordvoerster in het FD `staan alle opties nog open` en hebben zich de afgelopen maanden meer dan tien partijen gemeld voor de modeketens.

Even terug naar V&D. Deze roemruchte formule is de afgelopen jaren langzaam maar zeker verworden tot het zorgenkindje van Maxeda, misschien wel het zorgenkindje van retailend Nederland. Het gaat ons allemaal aan het hart als het niet zo lekker loopt met V&D, maar we weten niet precies hoe we het tij kunnen keren. We weten niet eens zeker of we er wel willen kopen, zo lijkt het. Een groot positioneringsprobleem lijkt de keten parten te spelen. Een gebrek aan relevantie voor de consument. Het warenhuis zweeft ergens in het midden tussen de luxe van de Bijenkorf (met al haar merken) en de eenvoud en de hipheid van de Hema. Een erg lastige positie, in het midden van de markt. Een plek waar het moeilijk is toegevoegde waarde te bieden aan de consument.

Wat gaat er nu met ons V&D gebeuren? Er zouden zich voor de warenhuisformule (62 winkels) én het succesvolle horecaconcept La Place (122 units) verschillende geïnteresseerden hebben gemeld, vooral uit de hoek van private equity. De vraag is wat de koper met V&D moet doen. De sterkste punten van de warenhuisketen lijken op voorhand haar horecaconcept La Place en de zeer gewilde locaties waar de warenhuizen gevestigd zijn. De resultaten van de formule zijn echter al jaren verre van goed. Vorig jaar was de bedrijfskasstroom voor het eerst in tijden positief, maar de cijfers werden niet openbaar gemaakt. `De winst van vorig jaar was geen megabedrag` aldus marketingdirecteur Roland Tabor van V&D in de Volkskrant. Toch is V&D hard op weg haar koers te verleggen; de focus is in de afgelopen periode verschoven naar het ontwikkelen van een sterke merkenportefeuille. Daarmee lijkt V&D eindelijk te kiezen tussen merken en uitstraling enerzijds en prijzen en eenvoud anderzijds, met daarbij de keuze voor de eerste optie. Geen onverstandige keuze, op het eerste gezicht. Keuzes maken en gaan voor een duidelijke positionering, een nieuwe smoel, dáár moet de kracht liggen van V&D en de potentie voor een nieuwe eigenaar.

Het FD meldt, op basis van betrokkenen bij de verkoop, dat de verkoop van V&D en La Place in de derde ronde is beland. Het informatiememorandum, met tamelijk gedetailleerde informatie, is door de begeleidende banken aan de echt geïnteresseerden verspreid. Naar verwachting zullen een paar partijen een daadwerkelijk bod gaan uitbrengen en moet de verkoop na de zomer zijn afgerond. Dat zou precies passen in de planning van Maxeda, dat alle vier formules uit de modetak aan het einde van het jaar wil hebben verkocht. Waar het heen gaat met V&D? Komt er een partij die de V&D-formule er met aandacht, energie, creativiteit en een goedgevulde beurs weer bovenop helpt en een plaats in de top van Nederland retailland ambieert? Of komt er een kille rekenaar die vooral het succes van La Place en de prachtige locatieportefeuille waarover V&D beschikt te gelde wil maken? Over een paar maanden zullen we het weten.

Hans van Scheerdijk