CASE
netwerk van ANWB-vestigingen
Opdracht
RMC is gevraagd om onderzoek te doen naar het functioneren van het netwerk van ANWB-winkels. Het doel is om nieuwe inzichten en verbanden te vinden, waarna er goede vestigingskeuzes gemaakt kunnen worden. We kozen voor een data-gedreven aanpak waarmee het onderbuikgevoel even opzij werd geschoven. Aan de hand van diverse databronnen werd het complete netwerk van ANWB-winkels langs dezelfde meetlat gelegd.
Aanpak
- In kaart brengen van diverse databronnen (bezoekers, omzet, transacties, afzet abonnementen, transacties en omzet webzuil, bezetting, huurprijs, oppervlakte en passanten).
- Analyse van deze gegevens: is er een correlatie tussen de verschillende databronnen?
- Rangorde van de vestigingen vaststellen na beoordeling van alle databronnen.
- Op basis van de rangorde de vestigingen in vier groepen indelen.
- Presentatie aan en discussie met het retailteam van ANWB en de marktmanagers van de ANWB-winkels.
Resultaat
Een netwerkscorekaart waarmee duidelijk inzicht in de kracht van de verschillende vestigingen is gegeven. De netwerkscorekaart vormde de onderbouwing voor de discussie over het netwerk vestigingen. Want waarom staat de ene winkel qua bezoekersaantal in de top 10 van alle ANWB vestigingen, maar blijft de omzet achter? En draaien winkels met een grotere oppervlakte ook hogere omzetten? Door de weergave van een ranking met kleuren bleek het een goede tool om ook met de marktmanagers in gesprek te gaan over de prestaties van hun winkels. Het retailteam van ANWB brengt deze gegevens nu periodiek in kaart als basis voor hun vestigingskeuzes.
Contactformulier
Vul dit formulier in en wij nemen vervolgens contact met u op
Fout: Contact formulier niet gevonden.