Nieuws
Jaaroverzicht Bureau RMC in het nieuws
Eerder deze maand hebben wij het jaaroverzicht van de drukte in de Nederlandse winkelstraten in 2022 gepubliceerd. Dit artikel viel behoorlijk in de trek en is sindsdien door verschillende media opgepakt. Hieronder staat een overzicht van de nieuwsartikelen met...
Pittig jaar voor retail: winkeldrukte nam verder af in 2022
Hoewel de winkeldrukte in 2022 met 10 procent toenam, geeft dit volgens de onderzoekers van Bureau RMC een ‘vertekend beeld’. Andere opvallende trend: de zaterdag is weer populair. Als het gaat om de winkelstraatdrukte in Nederland, dan is het afgelopen jaar ‘lastig...
Comeback van de koopavond
Jarenlang leed de ooit zo populaire koopavond een zieltogend bestaan. Winkelstraten werden stiller, winkels deden koopavond in de ban. Maar volgens Bureau RMC is kopen in de avond bezig met een comeback. Zeker dit najaar in Emmen en Groningen. In 63 Nederlandse steden...
Voorspellingsmodel drukteverloop
De afgelopen jaren heeft Bureau RMC veel onderzoek gedaan naar de mate waarin drukte in winkelstraten te voorspellen is. Corona dwarsboomde die berekeningen fors omdat werkelijke elke bekende trend werd doorbroken. Nu corona weer ruim achter ons is, hebben we het...
Lokaal Shoppen is hip!
Sinds de coronacrisis is de drukte in de steden niet meer op het niveau van pre-corona. Blijkbaar heeft corona er ook verzorgd dat consumenten dichterbij huis gaan winkelen, omdat het waarschijnlijk veiliger aanvoelt en de drukte van grote steden wordt vermeden. Nu...
Emmen drukste koopavond november
Na een spannende strijd in november heeft Emmen nipt de eretitel ‘de drukste koopavond van Nederland’ afgesnoept van Groningen. In de maand oktober was Groningen uitgeroepen tot de drukste koopavond van Nederland, even leek het erop dat Groningen opnieuw met die prijs...
Drukke Black Friday dit jaar
De maand november staat voor retailers in het thema van Black Friday. Al jaren is dit Amerikaanse fenomeen een groeiend retailevent en jaagt het de Sinterklaasaankopen aan. Wat jaren geleden begon uit pure interesse om dit online feest te gaan monitoren, deed Bureau...
Drukte in de Herfstvakantie
Sinds de coronacrisis is de drukte in de steden niet meer op het niveau van pre-corona. Blijkbaar heeft corona er ook verzorgd dat consumenten dichterbij huis gaan winkelen, omdat het waarschijnlijk veiliger aanvoelt en de drukte van grote steden wordt vermeden. Nu...
Google stopt met het delen van passanten data
Google heeft vanwege de coronacrisis het druktebeeld in verschillende steden over de hele wereld prijsgegeven. Deze druktemetingen werden onderverdeeld in verschillende indexen. De ‘retail and recreation index’ gaf hierbij aan hoe druk het is in winkelgebieden en kan...
Stay smart in retail
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste retailtrends en het laatste retailnieuws.
*De nieuwsbrief wordt één keer per twee maanden verzonden. Incidenteel komt een extra editie uit.
In de privacyverklaring van Bureau RMC kunt u lezen waar uw gegevens voor gebruikt worden en hoe lang deze bewaard worden.