De winnaars van morgen zijn de winnaars van gisteren

juli 22, 2011

Zeker in periodes wanneer nieuwe technologische stromingen hun intree doen en snel opgang vinden, bloeit ook het gedachtegoed wie de winnaars na deze ‘wederom’ baanbrekende revolutie zullen zijn. Nu moet ik bekennen dat begrippen als ‘baanbrekend, revolutionair en historisch’ niet snel uit mijn mond of pen zullen rollen. Enig historisch besef bevordert bewustzijn en relativeringsvermogen.

Maar goed, ook retail kan er niet omheen: de opgang en snelle acceptatie van webgebaseerde verkoopkanalen en sociale netwerken. En, met tot voor kort onverhoede snelheid, de opkomst en publiekacceptatie van mobiele toegang tot al deze verworvenheden. Moet je daar nu in meerennen als je tot de winnaars van morgen wil behoren?

De winnaars van morgen zijn de winnaars van gisteren. Winnaars van alle tijden weten wat er om hun heen gebeurt, ze zijn daar ook alert op. Winnaars van alle tijden staan open voor vernieuwing maar rennen niet als een blind paard achter alles aan. Observeren, begrijpen en evalueren wat de toegevoegde waarde voor hun klanten en voor hun bedrijf kan zijn. Soms instappen in een eerste golf, soms met de massa mee maar, als het relevant is, nooit achter het peloton aan. Het kan snel gaan dus een experiment moet je aandurven. We niet waagt, die niet wint maar dat hoeft zeker niet ongecontroleerd.

De winnaars van morgen zijn de winnaars van gisteren. Winnaars van alle tijden zorgen ervoor dat ze zich minimaal op enkele punten echt onderscheiden en dat de uitvoering daarvan ook excellent gaat. Beschikbaarheid een onderscheidend vermogen? Winnaars zorgen ervoor dat hun spullen ook echt in het schap liggen of via web snel worden geleverd als dat relevant is. Vormgeving een markant etiket voor je merk? Winnaars smokkelen er geen 2de keus tussendoor maar zorgen ervoor dat ieder aspect smoel en afwerking heeft. Prijs het speerpunt van en voor je marktpositie? De winnaars houden de concurrentie iedere dag goed in de gaten en stellen zonder blikken of blozen hun eigen prijzen bij.

De winnaars van morgen zijn de winnaars van gisteren. Winnaars van alle tijden hebben een expliciet idee waar zij voor staan, wat zij de markt, hun klanten willen bieden. Winnaars van alle tijden zijn flexibel in hun organisatie, in hun product of dienst aanbod maar waaien in de kern van hun propositie niet met iedere wind mee. Bedrijven met blijvend succes hebben een ziel en die wordt niet verkocht; een duurzame missionstatement waarmee daar vaak handen en voeten aan wordt gegeven. Daarmee kan je aan medewerkers, leveranciers en klanten uitleggen waar je voor staat en afstemmen in welke mate je bij elkaar past. Winnaars respecteren verschillen, kunnen daarmee ook goede relaties bouwen maar als het te ver uit elkaar ligt wordt niet geforceerd. De winnaars van morgen zijn de winnaars van gisteren. De winnaars van morgen hebben het historisch besef van gisteren en kennen hun klassiekers, zoals Johan Thorbecke (NL staatsman, 1798 – 1872) “vertrouwen komt te voet en gaat te paard”. Winnaars van alle tijden zijn open en eerlijk in de communicatie met alle belanghebbenden voor hun klanten en voor hun eigen bedrijf. De winnaars van alle tijden etaleren hun onderscheidend vermogen, bevestigen hun sterke punten en weerspreken hun beperkingen niet. Ze bespreken ze wel; ze bouwen aan vertrouwen en gaan op gepaste wijze met dit zeer waardevolle goedje om.

Moet én mobiel én sociaal netwerken én een eigen winkel van steen én via het web én .……. Ga maar na, veel succesvolle bedrijven, jong en oud, retailer en (merk)leverancier, hebben gemeen dat ze het vermogen hebben hun klanten te betrekken, gemeenschappelijke beleving te ondergaan, hun klanten inzicht te geven in mogelijkheden en beperkingen. Communicatie, interactie, beleving en betrokkenheid dat zijn vaste waardes van de winnaars van gisteren en voor winnaars van morgen. Winnaars weten de passende combinatie te selecteren uit beschikbare kanaalkeuzes [krant, folder, TV, internet, mobiel, flash shop, ……] zodat gewenste individuen en groepen betrokken zijn.

Michel van Wijk, Senior Consultant Retail Management Center

Leave a Reply

*

captcha *