Formuledenken in optima forma op de SS Rotterdam

augustus 24, 2010

door Hans van Scheerdijk  -  RMC

Vandaag wil ik het op deze plek in RetailActueel eens hebben over de SS Rotterdam. `De SS Rotterdam, dat is toch dat voormalige cruiseschip dat verbouwd is tot hotel? Wat heeft dát nu met retail te maken?`, hoor ik u denken. Een terechte vraag natuurlijk. Toch denk ik dat de SS Rotterdam heel veel met retail te maken heeft. Met retaildenken, met formuledenken vooral. En met de succesvolle combinatie van horeca, retail en leisure.

Voordat we daar dieper op ingaan, eerst even wat geschiedenis. De Rotterdam is één van de bekendste Nederlandse passagiersschepen en voer voor de befaamde Holland-Amerika-Lijn; een trans-Atlantische lijndienst die Rotterdam met New York verbond. Na in de jaren vijftig en zestig vooral dienst te hebben gedaan in die functie, werd het schip later vooral ingezet als cruiseschip. Aan het begin van dit millennium eindigde ook het bestaan van de Rotterdam als cruiseschip; het was te zeer verouderd om op te boksen tegen de concurrentie. Vijf jaar geleden werd het schip verkocht aan een nieuwe eigenaar, De Rotterdam BV, opgericht door Woningcorporatie Woonbron en investeringsmaatschappij Eurobalance BV (welke zich later terugtrok), in samenwerking met Woondrechtconsult (onderdeel van Woonbron) en het Albeda College en Hogeschool INHOLLAND. De achtergronden van de nieuwe eigenaars worden weerspiegeld in de nieuwe doelstelling: een congrescentrum, hotel, restaurant en opleidingscentrum, permanent afgemeerd aan een door de gemeente beschikbaar gestelde kade aan het Derde Katendrechtse Hoofd in het Rivierkwartier in de wijk Katendrecht in Rotterdam. En zo geschiedde. Op 15 februari is de Rotterdam geopend voor het publiek.

RetailActueel heeft de Rotterdam bezocht en is onder de indruk. We zien dat hotels en retail steeds meer met elkaar hebben, op een bepaalde manier steeds meer op elkaar gaan lijken en van elkaar leren. In retail gaat het immers steeds vaker over gastvrijheid, terwijl hotels juist praten over formuleontwikkeling. Horeca, retail en leisure integreren steeds meer en intensiever. Zowel in retail als in horeca en leisure draait het erom om de verblijfstijd te verbeteren (kwalitatief) en te verlengen (kwantitatief). De Rotterdam voelt als één formule waar van alles te koop is…een beetje als een goed warenhuis. En dat niet alleen, ook zaken als zichtbaarheid, bereikbaarheid en parkeergelegenheid zijn prima in orde.

Op de Rotterdam zien we dat dit zeer aardig gelukt is. Alles `klopt` er; het interieur van het schip, de website, de kleding van de medewerkers, de menukaart, de zeepjes, de zware stoelen op de kamers en in het restaurant (met een haak onder de zitting om bij zwaar weer de stoelen vast te maken!), de film met beelden over het vroegere vertrek naar New York, de merchandiserartikelen in mooi vijftiger jaren ontwerp; over alles is nagedacht.

Ook de voorzieningen zijn geheel volgens de huidige opvattingen en normen van retailoptimalisatie gerealiseerd; het doel is de verblijfstijd te verlengen en het bonbedrag te verhogen. Heel herkenbaar voor retailers. De Rotterdam biedt de bezoeker (consument) twee restaurants, verschillende bars, zalen in verschillende stijlen, theater, een inspirerende rondleiding, twee winkels en nog veel meer; zowel buiten als binnen is er van alles te beleven. En door de sterke bezettingsgraad heerst er meteen een prettige, bedrijvige ambiance. Prettig voor zowel de zakelijke reiziger als de toerist. Het vertrek naar verre oorden lijkt dichtbij, wanneer je op de Rotterdam bivakkeert.

Natuurlijk heeft het schip veel geld gekost, die verhalen zijn bekend. Maar het resultaat is wel dat alles klopt en dat de sfeer en ambiance prima in orde zijn, waardoor een verblijf op de Rotterdam een feestje is. Minpunten zijn er vanzelfsprekend ook; de prijzen in de Club Room zijn wat doorgeschoten in verhouding tot de (overigens prima) kwaliteit die je er krijgt, de bewegwijzering kan soms wat beter en de patrijspoorten in de hotelkamers kunnen helaas niet open. Toch staat dat een uitermate plezierig verblijf niet in de weg. Zeg nou zelf: in welk hotel wil je nu iedere avond dineren? Of waar ga je ook het hotelmuseum bekijken of een rondleiding nemen? Op de Rotterdam doe je dat. Ze zijn erin geslaagd om een icoon aan Rotterdam terug te geven, hetgeen de stad een enorme push geeft. Ik kan elke retailgeïnteresseerde aanraden om een keertje te gaan logeren en het goede formulegevoel zelf te ervaren.

 

Hans van Scheerdijk, RetailActueel

Leave a Reply

*

captcha *