Non-foodambitie van Albert Heijn krijgt gestalte

februari 17, 2010

We hebben er de afgelopen jaren al vaak over geschreven; marktleider in Nederland supermarktland Albert Heijn heeft ambities in non-food. Vorig jaar vertelde topman Dick Boer nog `eind dit jaar een groter aanbod non-food in het assortiment te willen opnemen.` Dat is iets later geworden, maar volgende week start dan eindelijk de uitrol van een uitgebreider non-foodassortiment. Te beginnen in de AH XL`s en in een aantal grote vestigingen.

Dick Boer was vorig jaar niet de eerste Ahold-man die riep dat Albert Heijn moet groeien in non-food. Die gedachte, die wens, leeft al langer binnen de organisatie. Sterker nog, het uitbreiden in non-food was één van de stokpaardjes van voormalig Ahold-topman Anders Moberg. Vier jaar geleden vertelde hij `de omzet in non-food bij Albert Heijn te willen verdubbelen`. Een nieuwe winkelketen met een eigen lijn keukenartikelen werd zelfs geopperd. Zover is het nooit gekomen; Moberg vertrok en de non-foodfocus zwakte af tot reële proporties. Niet heel vreemd. Diverse retailkenners zetten in die tijd vraagtekens bij de plannen van Moberg. Onder meer de forse positie van de Blokker Holding op de (inkoop)markt van huishoudelijke producten zou Ahold parten hebben gespeeld. De wens van een non-foodassortiment in de supermarkten van Albert Heijn is echter nooit helemaal weggeëbd.

Die sluimerende wens resulteert nu dus in de uitrol van een non-foodassortiment. Volgende week zal in de AH XL in Muiden het officiële startschot worden gegeven. Sander van der Laan, de nieuwe algemeen directeur, zal tijdens de lancering een toelichting op de non-foodoperatie geven. Meteen na de XL in Muiden introduceert Albert Heijn het non-foodassortiment in de AH XL in Nijmegen. In beide vestigingen komt een geheel vernieuwde non-foodafdeling met twaalfhonderd non-foodartikelen onder het eigen Albert Heijn-huismerk. Het gaat met name om producten die nu nog niet bij Albert Heijn te koop zijn; kleding, kookgerei en woonaccessoires krijgen een belangrijke plek in het assortiment. Albert Heijn ontwikkelde het nieuwe productgamma helemaal zelf.

Na de introductie van het non-foodaanbod in Muiden en Nijmegen gaat Albert Heijn door met de uitrol. In de periode tot half mei wil de keten het assortiment invoeren in totaal 46 winkels; dertig AH XL-vestigingen en 16 grote Albert Heijn-winkels. De non-foodambitie van de marktleider krijgt dus gestalte. De vraag is nu in hoeveel winkels Albert Heijn het assortiment straks kan uitrollen. Met andere woorden; wat is de minimale winkelgrootte die nodig is om succesvol een uitgebreid non-foodassortiment op te nemen in de formule, zonder in de knel te komen met het `reguliere` supermarktaanbod van Albert Heijn? De tijd zal het ons leren.

Hans van Scheerdijk

Leave a Reply

*

captcha *