Het was dinsdag 1 mei een stuk drukker in de Nederlandse grenssteden en niet zonder reden: het was Dag van de Arbeid in Duitsland en België waardoor veel Belgen en Duitsers erop uittrokken. In het buitenland zijn de winkels op deze dag gesloten, wat er voor zorgde dat onze ooster- en zuiderburen grenssteden als Breda, Maastricht en Enschede bezochten.Afbeelding kaart Nederland-dag van de arbeid-resized

40% drukkere binnensteden
De binnensteden aan de grens waren gemiddeld 40% drukker dan op voorgaande dinsdagen. Maar er zijn grote verschillen zichtbaar tussen de aantrekkingskracht van de steden. In steden als Nijmegen (+24%) en Eindhoven (+26%) was een relatief kleinere toename te zien dan in uitschieters als Venlo (+87%) en Maastricht (+95%). Maastricht kende dus bijna een verdubbeling van het bezoekersaantal. De groei is nog sterker dan vorig jaar toen het op 1 mei 65% drukker was dan gemiddeld. Mogelijk speelt de meivakantie daarin een versterkende rol en trokken veel Nederlandse toeristen ook naar Maastricht. Vorig jaar viel 1 mei buiten de officiële vakantieweek. Deze groei ten opzichte van een jaar eerder zien we in bijna alle grenssteden.

Breda profiteert
Ook Breda profiteert van de Dag van de Arbeid, met name door de toestroom van Belgen. Het was afgelopen dinsdag 50% drukker in de binnenstad dan op een reguliere dinsdag. De aantrekkingskracht van Breda wordt gestimuleerd door een campagne die de gemeente Breda in onder andere Antwerpen voert om Belgische bezoekers te trekken. Breda heeft een aantrekkelijke binnenstad met een goed winkelaanbod, is op korte afstand gelegen en veel Belgen voelen zich hier thuis. Een goede reden voor veel Belgen om hun vrije dag in Breda door te brengen. En het lijkt erop dat velen niet alleen winkelen, maar ook een hapje blijven eten. Er wordt naast de campagne ook uitgepakt met speciale Belgische thema’s door de hele stad en ondernemers sluiten hierop aan. Zo plaats een brasserie in de Veemarktstraat al jaren Belgische vlaggetjes op de tafels op het terras om de Belgen zich welkom te laten voelen.

Campagne
De stijgingen wijzen uit dat er dus als grensstad veel te halen is op 1 mei. Maar zonder een goede campagne, naamsbekendheid bij onze buurlanden of gezamenlijke acties door ondernemers zullen de grote stijgingen niet vanzelf komen.

Heeft u zich al (her)ingeschreven voor onze nieuwsbrief? Dit kan hier.