Amsterdam, 6 juni 2022

Personeelstekort is er praktisch in elke sector, maar behoorlijk schrijnend is het in de horeca en retail. Dat restaurants moesten sluiten en winkels eerder dicht gingen, is in deze Post-coronatijd een tweede zware dobber voor de ondernemers. Dit was de aanleiding voor onderzoeksbureau RMC om vast te stellen wat winkeliers nu het beste kunnen doen bij gebrek aan personeel. Hoe kan personeel het meest efficiënt worden ingezet op de dag en welke sluitingstijden zijn het minst schadelijk? De drukte in winkelstraten per uur is het uitgangspunt voor dit onderzoek geweest, immers, als er wel klandizie is terwijl de deur gesloten is, zal de pijn groter zijn voor de ondernemer. Hieronder in de grafiek is de gemiddelde drukte van de Nederlandse winkelstraten te zien. De ochtend is rustiger dan de middag en de piek van de winkelstraatdrukte ligt nog steeds rond 14.30 uur. Zowel vóór als na corona is dit het gemiddelde beeld. Grote steden kennen een latere piek tussen 15.30 en 16.00 uur en kleine steden tussen 14.00 en 14.30 uur, omdat winkels in grote steden langer open blijven.

 

Winkelstraatdrukte is naast het tijdstip op de dag ook afhankelijk van de winkeldag. Zaterdag is bijna overal nog steeds de drukste winkeldag, maar deze dag is zijn ruime voorsprong aan het verliezen (grafiek hieronder). De consument laat zien dat funshoppen meer runshoppen wordt en dat de drukte van de winkeldagen naar elkaar toegroeit.

Het advies aan winkeliers is om bij beperkte personeelscapaciteit de deuren niet eerder op de dag te sluiten, maar later te openen. Het laatste uur op een gemiddelde winkeldag geeft zelfs 10,33% van de dagdrukte weer, terwijl dat bij de uren in de ochtend maar 5,39% betreft. Zoveel potentieel nog voor de deur mag een ondernemer niet laten passeren, ook niet bij gebrek aan personeel. Neem in tijden van te weinig personeel het besluit om later open te gaan en volg de consument wanneer hij winkelt. Op zondag is het zelfs zeer onverstandig om eerder dicht te gaan omdat de drukte aan het eind van de dag relatief een groot deel van de dagdrukte in beslag neemt.

Dus retailers, om slimmer om te gaan met personeelstekort, sluit de winkel niet eerder maar open juist later.

 

Noot voor de redactie:

Huib Lubbers is directeur van Bureau RMC, onderzoeksbureau voor winkels en binnensteden. Voor meer informatie kunt u mailen met h.lubbers@rmc.nl of bellen met 06-21.885.293.