Vorige week waren de winkelstraten 6,7% drukker dan de week ervoor. Donderdag 11 juni was zelfs 16,2% drukker dan een week eerder: dit was de drukste dag sinds de coronacrisis. Wel zijn de verschillen per plaats groot: zo steeg de drukte op de Lijnbaan in Rotterdam met 8,8% en op de Spuistraat in Den Haag met 23%. Deze stijgingen lijken veel, maar het aantal mensen in de winkelstraat is nog lang niet op het niveau van 2019: het is nog steeds 53,2% dan dezelfde week vorig jaar.

Het is nu twee weken geleden dat de horecagelegenheden onder bepaalde voorwaarden weer open mochten. De horeca-index van Bureau RMC geeft aan dat het er vorige week 0,9% rustiger was dan de week ervoor. Dat komt vooral, omdat het maandag 1 en dinsdag 2 juni, de eerste twee dagen van de heropening, terrasjesweer was. Vanaf donderdag 11 juni neemt de drukte bij de horecagelegenheden wel toe: vrijdag 12 juni was het zelfs 32% drukker en zaterdag 14 juni was in absolute aantallen de drukste dag sinds de heropening van 1 juni en was er een relatieve stijging van 20% ten opzichte van de zaterdag ervoor..

In het algemeen is de drukte in plaatsen met minder dan dertigduizend inwoners sinds de invoering van de coronamaatregelen veel minder afgenomen ten opzichte van vorig jaar dan in de grotere steden. In die plaatsen zijn de winkels voor eerste levensbehoeften vaak in het centrum gevestigd, vandaar dat de drukte daar stabieler bleef. Bij de middelgrote steden liep de drukte, nadat de coronamaatregelen van kracht werden, hard terug, maar steden als Groningen en Alphen aan de Rijn krabbelen langzaam weer overeind. Qua drukte komen deze steden weer wat meer in lijn met de kleinere plaatsen.

Voor grote steden als Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag ligt het weer anders: de drukte liep daar in het begin ook hard terug, maar deze ligt nog steeds ver onder het niveau van vorig jaar. Dit zijn natuurlijk ook de steden die normaal gesproken veel toeristen trekken.

Als hulp bij het bepalen wat goede maatregelen zijn voor de anderhalvemetersamenleving in de winkelstraat heeft Bureau RMC een druktematrix ontwikkeld: https://www.rmc.nl/veilig-winkelen-doen-we-samen/.

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws? Schrijf u dan hier in voor onze nieuwsbrief!