Van oudsher zijn aanloopstraten belangrijke verbindingsstraten. Veel bedrijven en winkels vestigden zich in de aanloopstraten door de vele traffic van en naar de binnenstad. De aanloopstraten hebben een belangrijke verbindingsfunctie met het kerngebied. Diezelfde aanloopstraat heeft het de afgelopen jaren zwaar gehad. In deze minder populaire tijden werd de functie van de straat steeds onduidelijker met als gevolg meer leegstand dan in de A1 winkelstraat. Bovendien voerden de gemeentes geen stimuleringsbeleid, omdat de vraag naar winkelvastgoed afnam. Hierdoor is er steeds meer vraag naar compactere winkelgebieden ontstaan.

Nieuwe kansen

De aanloopstraat biedt ook nieuw kansen. Startende en lokale ondernemers zien steeds vaker mogelijkheden om zich in de leegstaande winkels in de aanloopstraten te vestigen. Door webrooming wordt het winkelbezoek beter voorbereid, waardoor goede bereikbaarheid van de winkel van essentieel belang is. Een voordeel voor de aanloopstraat waar meestal voldoende parkeerruimte in de buurt is. Daarnaast zijn de huurprijzen aantrekkelijker geworden. Bovendien zorgde de crisis ervoor dat de ondernemers beter kunnen onderhandelen met eigenaren en gemeentes.

Barbershops, wasbars, pop-up stores, nieuwe food-concepten en andere leuke conceptstores kiezen vooral voor de aanloopstraten als nieuwe locatie. Mode speciaalzaken die gericht zijn op een kleinere doelgroep vinden ook vaker dit soort straatjes. Het biedt eveneens mooie kansen voor online retailers om een fysieke winkel te openen om daarmee aan de wens van de consument gehoor te geven. De consument kan het product zien, voelen, passen en kan zich laten adviseren door de verkoper om zo de juiste keuze te maken.

Meerwaarde voor het centrum

Door de smeltkroes van kwaliteitswinkels met speciale producten, persoonlijke service, verrassende horeca, oude ambachten in een nieuw jasje en vastgoed met een bijzondere architectuur kan de aanloopstraat een nieuw en verrassend imago creƫren en duidelijk iets toevoegen aan de binnenstad met zijn grote ketens en populaire winkels. Daar zou, volgens RMC, de ontwikkelingsstrategie van deze straten op gericht moeten zijn. Door de groei van de winkelketens gaan de hoofdwinkelstraten steeds meer op elkaar lijken. Het is belangrijk om juist te focussen op de toegevoegde waarde ten opzichte van de hoofdwinkelstraten, en dus niet meteen alle leegstand transformeren naar woningen of kantoren. Aanloopstraten kunnen een meerwaarde vormen voor het centrum door hun eigen DNA en kleur te geven aan het karakter van de stad. Als bewijs zien we dat de aanloopstraten steeds vaker terugkomen in de verkiezingen van de leukste winkelstraat van Nederland.