Het kernwinkelgebied in Alkmaar groeit verrassend genoeg tegen de trend in. Weliswaar is de stijging klein met 0,7 %  ten opzichte van 2018, maar het is een forse groei in vergelijking tot het gemiddelde in Nederland. De winkelgebieden in Nederland laten namelijk een krimp zien in bezoekersaantallen van 3,5 %.

Alkmaar is van oudsher een stad die winkels en horeca dichtbij elkaar heeft. Daarnaast heeft het twee evenementpleinen die wekelijks veel bezoekers trekken: de Kaasmarkt en het Canadaplein. Daardoor wordt het de bezoekers makkelijk gemaakt om hun bezoekdoelen te combineren. Hoe fijn is het om naar de Kaasmarkt te gaan en toch nog een uurtje te winkelen of naar de koopavond en dat te combineren met hapje in de stad? Mogelijk is dat de reden dat Alkmaar het beter doet dan de rest. De verblijfstijd in de maand augustus is ook licht gestegen met 2 %, dus er zijn niet alleen meer bezoekers, ze blijven ook langer.  Alkmaar laat zien dat de consument binnensteden nog steeds omarmt en heeft blijkbaar de goede formule voor de toekomst van een smart city gevonden.

Opvallend was overigens dat het EK Wielrennen wel een positief effect op de winkelstraten op de zondag had, maar niet op de zaterdag.