RetailActueel vroeg supermarkt-expert Edward Buitelaar naar zijn mening en visie op de overname van C1000 door Jumbo De Nederlandse foodretailmarkt is een verdringingsmarkt. Daaraan toegevoegd een marktleider (Albert Heijn) die 34% marktaandeel heeft en de nummers twee (Jumbo) en drie (C1000) 11 a 12%. Dit betekent dat de enige manier om op termijn te overleven het realiseren van schaalgrootte is. Daarom felicitaties voor de familie Van Eerd en Ton van Veen voor deze wederom sterke zet. Echte ondernemers die niet alleen kansen creëren en zien maar ze ook pakken! Net als bij de SuperdeBoer-overname hebben ze ook hier weer laten zien dat ze succesvolle onderhandelaars zijn.

We zitten in de consolidatiefase waarin al een aantal grote stappen zijn gezet: ◦De overname van Edah-supermarkten (ca 275 winkels) door Sligro (met Emté supermarkten) en Sperwer ( met Plus) in 2006 ◦De overname van SuperdeBoer (300 winkels) door Jumbo in 2009 ◦En nu dus de overname van C1000 (400 winkels).

Op korte termijn zal de focus wat betreft de integratie van C1000 en Jumbo vooral liggen op het behalen van synergievoordelen met inkoop, logistiek en overige backoffice (administratie en ICT). Inkoop doet men al samen met C1000 via inkooporganisatie Bijeen. Doordat het nu één bedrijf is in plaats van een samenwerking van twee bedrijven kunnen er meer keuzes gemaakt worden in het assortiment en ten aanzien van leveranciers. In ‘vers’ liggen inkoopkansen voor het nieuwe bedrijf.

Voor de consument zal er op korte termijn impact zijn van C1000-winkels die overgaan naar een andere formule dan Jumbo! De eerste stap aan de ‘voorkant ‘zal zijn om slecht renderende winkels, waar ook op lange termijn geen uitzicht is op een goed rendement met de Jumbo- of C1000-formule, verkocht gaan worden. Dit geldt ook voor locaties waar Jumbo/C1000 geen lange termijn toekomstperspectief ziet. Mijn inschatting is dat hierdoor 10 á 15% van het winkelbestand verkocht gaat worden, ongeveer 75 tot 100 winkels. Deze winkels zullen in de handen komen van de 2discounters (Aldi en Lidl) en van de regionale spelers .

De volgende fase zal zijn om C1000-winkels om te bouwen naar Jumbo. Dat is nieuw en de grote vraag is wat dat voor omzeteffect zal brengen. Dus dat zal een pilot-achtige testcase worden. De gemiddelde omzet per m2 ligt bij C1000 lager dan bij Jumbo, met andere woorden Jumbo is een krachtigere formule en zal een hogere omzet gaan scoren. C1000 heeft circa 100 winkels van de nieuwste generatie (C1000-rood), dus 300 niet. In die 300 zit de omzetkans. Dit betekent dat er een grote ombouw gaat plaats vinden van veel C1000-winkels naar Jumbo.

Per saldo ontstaat dan de situatie over een aantal jaren dat Jumbo 500 winkels onder de Jumbo-vlag heeft en nog ruim 100 onder de C1000-rood-vlag. Dan komen de verhoudingen intern zo scheef te liggen dat ook die laatste C1000-winkels Jumbo’s worden.

Vanuit het grotere perspectief gezien betekent dit dat de verdere consolidatieslag leidt tot minder formules op de Nederlandse markt, maar per locatie een sterke formule. En dit proces versterkt zichzelf verder. Over ongeveer vier jaar zijn er twee grote nationale formules (AH en Jumbo), die de kracht van schaalgrootte zowel op front- als backoffice kunnen benutten en waardoor de kleinere spelers klem komen te zitten.

Voor de consument betekent de overname voor de komende jaren goed nieuws. Enerzijds qua supermarktaanbod (kwalitatief goede moderne supermarkten op korte afstand) anderzijds druk op de consumentenprijzen. Jumbo is een service-discounter waardoor prijs een belangrijk aspect blijft en AH continue zal moeten blijven vechten om qua prijsimago niet onderuit te gaan.

Edward Buitelaar – senior consultant Retail Management Center