In de paskamer beslis je of je een kledingstuk wilt hebben of niet. Maar waarom zijn dat zo vaak smerige, krappe, vervelend verlichte hokjes? En zijn er ook gunstige uitzonderingen te vinden in een stad als Utrecht?

Online shopping is in opkomst, toch kopen we ruim 90 procent van onze kleding nog steeds in ‘fysieke’ winkels. Zodoende hannesen de meeste modeconsumenten nog heel wat af op de 1,2 vierkante meter die het gemiddelde pashokje in Nederland telt.

Een paar jaar terug liet modevakblad Textilia onderzoeken wat de grootste paskamerergernissen zijn en daarbij stond ‘viezigheid’ met ruim 33 procent bovenaan, gevolgd door ‘te krappe hokjes’ (18 procent). Bij de overige onaangenaamheden hoorden slecht sluitende gordijnen/deuren (14 procent), geen spiegel (11 procent) en tot slot: beroerde verlichting (7 procent).

Thalita Beukers, eigenaresse van modezaak Baszta in Bunschoten-Spakenburg, deed vorig jaar samen met haar vier medewerkers op eigen houtje onderzoek. Gewapend met een meetlint onderwierpen zij zestig cabines in vijf steden, waaronder Amsterdam, Amersfoort en Den Haag, aan een grondige inspectie. Tweederde was vies (‘we vonden zelfs een inlegkruisje’), en de helft had geen spiegels. Met die kennis vernieuwde Beukers haar eigen paskamers, en begon een succesvolle publiciteitscampagne. Eén van de drie paskamers, waarvoor kosten noch moeite werden gespaard, riep Beukers zelf uit tot ‘Mooiste van Nederland’. Het leverde het haar flink wat ‘paskamertoerisme’ op: bezoekers die de liefst acht vierkante meter tellende ‘Ferrari-paskamer’–mét minibar en belletje om een verkoper op te piepen – wel eens wilden zien. De omzet van Bastza is sinds haar paskameroffensief gestegen, meldt Beukers.

Rob Hoogendijk, eigenaar van Dastro Retail Concepten, gespecialiseerd in winkelinrichtingen, bevestigt dat de paskamer vaak een ondergeschoven kindje is. “Retailers willen hun ruimte zoveel mogelijk benutten voor het resenteren van hun collecties, wat inderdaad niet zo slim is. Je moet wel een onderscheid maken tussen de fast  fashion-ketens en de exclusievere zaken. Bij een eetcafé word je nu eenmaal ook minder in de watten gelegd dan  ij een goed restaurant. Alhoewel … bij de Bijenkorf, die veel luxe artikelen in de collectie heeft, is over het  algemeen ook een treurige boel. ”

In principe is de tijd ernaar om meer aandacht te besteden aan de paskamer, zegt Huib Lubbers van het Retail Management Center. “Winkels moeten steeds aantrekkelijker worden om  tegenwicht te bieden aan de oprukkende internetverkoop. Prettige paskamers horen daar bij. Maar ja, de crisis gooit roet in het eten. De branche verarmt en heeft geen geld voor vernieuwing.”

Desondanks ziet Rob  Hoogendijk dat diezelfde crisis ook kansen biedt. “Doordat de mensen kritischer en terughoudender zijn  geworden met hun aanschaffen, kopen winkels minder in. Geen propvolle zaken meer maar winkels met ruimte voor presentatie, en dus ook paskamers.”

C&A gezakt

Van dit concern met basic inrichting kun je niet al te veel verwachten – de lage prijzen zijn er naar. Vloeroppervlakte is minimaal, wel is er een grote spiegel, een stang met drie haakjes, planchet en krukje. Toch kunnen we geen voldoende uitdelen. Het gordijn met opening van onder sluit slecht, de kaarsrecht naar beneden gerichte verlichting is alles behalve flatterend en schoon is het niet. Onder het wijkende laminaat zien we een  dikke reep stof, en in de triplex wanden zitten gaten.

Zara gezakt

De splinternieuwe vestiging heeft een opvallend royaal vloeroppervlak, maar toch zijn de pashokjes hier klein en weggemoffeld achterin de zaak. Het hokje telt drie haakjes, een bankje, twee spiegels aan de zijwanden en een gordijn tot op de grond. Hygiëne: niet best. Op de gordijnen zitten vlekken, en ook de spiegels zijn niet bepaald onberispelijk: vlekken en spetters. De vloer is stoffig en bezaaid met rommeltjes. Sympathiek: bij de ingang van de paskamer staat een driezitsbank voor de wachtenden.

 WE geslaagd

Deze keten kan de toets der kritiek dus doorstaan. De paskamerzone van deze keten ziet er sfeervol uit: aangename indirecte verlichting en knusse rozerode, makkelijk sluitende gordijnen, die – da’s wel weer jammer – op kuithoogte hangen. Het hokje, dat ruimer is dan de doorsneepaskamer, heeft een grote spiegel met verlichting op de achterwand, stang met drie haken, planchet en krukje. Op enkele ongerechtigheden op de vloer na – wat overigens moeilijk te voorkomen is in kledingwinkels, voelen we ons hier al met al aardig thuis.

Bijenkorf gezakt

Deze paskamer is het befaamde Bijenkorfconcern onwaardig. Een kil en tamelijk vuil hok: veeg roze lipstick op het planchet, veel stof, draadjes en een cellofaantje van een OB-tampon op de grond. Ook het piepkleine krukje is smoezelig. Het boerka-achtige gordijn met gaas op ooghoogte is handig, maar waarom op kniehoogte? Geen prettig idee dat anderen mijn witte winterkuiten kunnen zien. Verder: tamelijk aangename verlichting, en een extra beweegbare spiegel aan de zijkant, waardoor je jezelf aan alle kanten in ogenschouw kunt nemen.

America Today gezakt

Jaren geleden kwam ik in shock uit de paskamer van deze keten in casual kleding. De ombarmhartige verlichting van bovenaf maakte van mijn lichaam een maanlandschap. Op de nieuwe locatie worden de kleine paskamers verlicht door twee te felle spots die in het gangpad hangen; om hoofdpijn van te krijgen. Het gordijn is een canvas lap, die de boven- en onderkant van de ingang open laat. Op de een of andere manier krijg ik er een primitief campinggevoel van. Verder: spiegel tegen de achterwand, twee haakjes, redelijk schoon.

Hunkemöller gezakt

Van een winkelketen in lingerie verwacht je wat; hier moeten mensen immers met de billen bloot. Valt tegen. De verlichting komt kaarsrecht van boven, waardoor ik er niet erg florissant uit zie. Op de grote passpiegel is een ferme sticker over een Hunkemöllervakantieprijsvraag geplakt, bijna in het midden. Door de vele pluisjes en haren, plus vegen en vlekken op de wanden en het gordijn, maakt het geen schone indruk.  Verder: een goed volledig sluitend gordijn, drie hoge en twee lage haken, belletje om de verkoopmedewerker te roepen.

De 7 criteria voor een goede paskamer:

• Ruimte: de minimale vereiste is 1,2 vierkante meter, maar liefst groter met het oog op het ‘parkeren’ van  medewinkelaars, kinderwagens en tassen.

• Licht: sfeervol en niet van bovenaf, waardoor alle oneffenheden op het lichaam worden uitvergroot. Licht dat

de kleuren van de te passen kleding niet ‘vervormt’. Hallogeen is goed, maar geeft erg veel warmte af en kost veel energie. Volgens de experts is PL-licht het beste.

• Spiegels: groot en goed verlicht plus liefst meerdere in een hoekopstelling, zodat je jezelf aan alle kanten kunt bekijken.

Privacy: shoppers verkiezen een makkelijk sluitbaar gordijn dat de ingang van de paskamer volledig afdekt. Vaak is dat niet het geval omdat winkels enig zicht willen hebben op (onoorbare) activiteiten.

• Hygiëne: geen stofwolken, geen vieze vegen. Spiegels zonder strepen. Ook rommel van de vorige bezoekers is uit den boze.

• Klimaat: goede ventilatie én afzuiging, zodat je verschoond blijft van de geuren en dampen van vorige  bezoekers.

• Accessoires: een bankje of royale stoel, voldoende haakjes en een planchet voor onder meer de bril.

 

Door: Sarah-Mie Luyckx uit Trouw