De maand november staat voor retailers in het thema van Black Friday. Al jaren is dit Amerikaanse fenomeen een groeiend retailevent en jaagt het de Sinterklaasaankopen aan.  Wat jaren geleden begon uit pure interesse om dit online feest te gaan monitoren, deed Bureau RMC editie 2022 nu ook voor de brancheorganisatie INretail. De winkelstraatdrukte wordt sinds de coronapandemie van uur tot uur gemonitord om actueel de gezondheidsrisico’s in beeld te hebben en om beeldvorming bij bestuurders en de media te voeden met objectief marktonderzoek. Lees hier het persartikel over Black Friday van Inretail.   

Ook afgelopen keer is de winkelstraatdrukte gemeten. De drukte in de 20 grote steden is onderzocht en het blijkt dat de impact van Black Friday vooral op vrijdag is geweest. Deze trend zagen we in andere jaren juist niet doordat de drukte zich verplaatste naar de dagen voor de vrijdag en naar de zaterdag en zondag erna. De drukte op vrijdag nam met gemiddeld 40% toe, op zaterdag met 20% en op zondag nam de drukte af met 8%. De drukte werd vergeleken met de trend van de 8 weken ervoor om een goede vergelijking van de steden onderling te kunnen bepalen.   

In algemene zin lijkt de BF drukte de afgelopen jaren af te nemen, mogelijk als gevolg van de kritiek op de vele aanbiedingen, die excessief consumentisme zou aanmoedigen, terwijl dit in het kader van een duurzame wereld niet meer gepast zou zijn. Ook wordt er strenger op het afprijzen gelet en moeten artikelen werkelijk voor de afgeprijsde prijs in de winkel hebben gelegen. Zelfs heeft een enkele retailer, zoals Dille&Kamille de winkels op Black Friday gesloten.   

Van de grote steden bleek Utrecht het drukste weekend gehad te hebben en viel Black Friday in Amsterdam het minst op.   

Mogelijkerwijs was 2019 het topjaar voor Black Friday en zullen de fysieke winkelstraten andere creatieve manieren gaan bedenken om de fysieke shopper te behagen.  

Lees hier voor onze voorgaande Black Friday artikelen.