De consument laat in de eerste 6 maanden van dit jaar zien dat hij de winkelstraten weer wat meer omarmt dan een jaar geleden. Zagen we in 2016 al geen verlies meer van shoppers in de winkelstraat, in 2017 is het beduidend drukker geworden in de eerste 26 weken. Met een groei van 3,4% (!) zien we een stijging die doet denken aan een periode van voor de economische crisis (CityTraffic, 2017).

Een druk tweede kwartaal

En dan te bedenken dat de groei volledig te danken is aan het tweede kwartaal. Want in de eerste 11 weken van dit jaar waren er zelfs minder shoppers (-0,72%) dan in 2016. April, mei en juni zijn drukkere maanden geworden. Waarbij we opmerken dat Pasen dit jaar in het tweede kwartaal viel en dit in 2016 in het eerste kwartaal werd gevierd. En ja, het is zo dat we mooi weer achter de rug hebben en er veel feestdagen zorgden voor lange weekenden, maar dat kan de groei in winkelstraten ons inziens niet geheel verklaren. Ook de CBS indexen zitten in de plus. Het consumentenvertrouwen, de koopbereidheid, de detailhandelsindex stijgen allemaal. Dat de nationale shopping index ook plust, lijkt een bevestiging van die trend.

Online geweld
De online retailomzet blijft ook gestaag groeien. Maar we laten ons door het online geweld dus niet afschrikken om naar de winkelstraat te komen. Het web leidt ook veel shoppers gericht naar de winkelstraat waar producten steeds meer opgehaald worden of toch nog even gepast en ‘live’ gezien moeten worden. Zo grijpt een consument nooit mis en kan shoppen gecombineerd worden met een bezoek aan het terras, restaurant of museum.

Gaat uw stad mee met deze trend?
Maar profiteren alle steden van dit effect of zien we verschillen? Het lijkt erop dat steden die in de crisis meer last hadden van teruglopende bezoekersaantallen (Bergen op Zoom, Spijkenisse, Helmond, Winterswijk) nu ook een sterkere groei doormaken. Terwijl steden die bekend staan als shopparadijs die groei niet verder kunnen voortzetten ten opzichte van de landelijke trend (Maastricht, Zwolle, Breda). Voor een compleet overzicht van alle 59 steden kunt u het kaartje en de ranking bekijken. CityTraffic blijft dagelijks voor u de drukte in de winkelstraten tellen en houdt u op de hoogte als er opvallende veranderingen in het shoppergedrag zijn waar te nemen.