Formules in the mood

In de metro van half februari, las ik een artikel over het onderzoek dat Yahoo! heeft gedaan naar het effect van marketingboodschappen op vaders. Uit het onderzoek blijkt dat vaders bezig zijn met een revolutie en dat 51% al verantwoordelijk is voor de boodschappen. De conclusie van het onderzoek is dat de gemiddelde marketeer nog volop mikt op de vrouw en laat dus kansen liggen. Aan de andere kant las ik in Retailnews van 24 februari dat Net-A-Porter met een mannenshop komt en dat het e-commercebedrijf zich eerst richt tot de vrouwelijke klanten om de mannen te kunnen bereiken.

Dit zijn slechts twee van de voorbeelden waarin gendermarketing een rol speelt. Met veel verbazing zie ik dat de meeste winkels in Nederland in het meest gunstige geval aan doelgroepsegmentatie doen op basis van demografie, sekse, leeftijd et cetera. In Trends voor Retail 2009-2010 maar ook in Re’structure van HBD en CBW-Mitex wordt beschreven dat segmenteren op de ‘conservatieve’ manier niet meer van nu is.

De consument vraagt om oplossingen of leuke/goede aanbiedingen in het kader van zijn eigen situatie. Daarnaast moet het fysieke winkelen een toegevoegde waarde geven aan de tijd die men eraan wil besteden en dat is natuurlijk een uitdaging. Ik vertel geen nieuwe dingen want enige tijd geleden is het boek van Susanne Piët, ‘Moodmanagement’ uitgekomen. Daarin is heel duidelijk beschreven hoe een organisatie wél in kan spelen op die veranderende consument, namelijk met behulp van moodmanagement. Misschien is retailend Nederland er nog niet helemaal klaar voor, maar de nood is hoog! Wanneer je als consument tijd vrijmaakt om ‘lekker’ te gaan winkelen, dan moet het ook kloppen en is er zoveel te bereiken met de winkelpresentatie en -communicatie door deze vanuit de eigen formule een duidelijke rol te laten spelen. Niet alleen welke klant, maar ook in welke hoedanigheid wilt u bedienen?

Laat ik als voorbeeld de modewinkels eens nemen. De winkels zijn weer heerlijk aan het veranderen naar een lentefrisse look maar alle artikelen hangen op basis van merk en/of kleur. Waarom niet op lichaamsbouw? Niets is vervelender dan om op een zaterdagmiddag een verkoopster van 17 jaar uit te moeten leggen dat u billen, heupen en bovenbenen hebt, terwijl de verkoopster u een broek wil aanmeten dit past bij de prachtige vrouwen met lange, slanke benen tot aan hun oksels. Waarom is de winkel niet ingedeeld op pasvorm? Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld woonwinkels waarin ik tegenwoordig spit naar vrolijke accessoires om mijn huis weer even in een ander sfeertjete brengen. Waarom is daar geen speciale hoek waarin de kind- en diervriendelijke accessoires inspiratievol staan gepresenteerd? Waarom staan alle vazen bij elkaar, ik wil er maar één en die moet passen bij mijn nieuwe kussens en nieuwe bloempotten en ook nog tegen een stootje kunnen. Zoals Susanne Piët ook uitlegt in haar boek, de meerwaarde van een product zit in ‘de betere oplossing’. De betere oplossing, die uw artikelen vast ook allemaal zijn, kunnen wij niet ruiken. Deze willen wij graag zien.

Ik kijk uit naar de opleidingen, organisaties die vanuit andere uitgangspunten gaan presenteren en die een winkel laten aansluiten op mijn ‘moods’. Iedere formule heeft een onderscheidend gedachtegoed en vanuit dit gedachtegoed zijn de prachtigste artikelen weer ingekocht. Geef de artikelen een podium en presenteer vanuit de oplossingen die uw formule te bieden heeft voor de ‘moods’ van uw klanten. Dit brengt uw klanten zeker ‘in the mood’ om bij u te kopen. De grote uitdaging voor dit voorjaar is om de winkelpresentatie en -communicatie dynamischer te maken en het fysieke winkelen te verheffen naar een ander niveau waarin de consument telkens wordt verrast door artikelen waar hij zelf niet over na had gedacht of die toepasbaar zijn op een totaal andere wijze dan hij zelf dacht. Elk winkelbezoek een cadeautje, dát is de juiste mood!

Nancy van KIeef – SOS Retail