We kunnen terugkijken op een geslaagde lezing op het NRW Retailplein tijdens Provada op 5 juni jl. Voor een volle zaal presenteerde Huib de laatste trends, onder andere:

  • 2019 is tot nu toe 3,7% rustiger in de Nederlandse winkelgebieden dan 2018
  • na de kleinere en middelgrote binnensteden hebben nu ook de steden met meer dan 150.000 inwoners te maken met een afname in bezoekersaantallen
  • de drukte in de verschillende kwartalen en op de verschillende weekdagen groeit steeds meer naar elkaar toe

In een vraaggesprek met Bote Galema (Sales & Marketing Director Perry en Aktiesport) en Ad Dekkers (Directeur Bureau Binnenstad Den Haag) vertelden zij hoe zij ons motto “als je het niet kunt meten, kun je het ook niet verbeteren” in de organisatie toepassen.
Perry meet in al haar flagshipstores hoeveel bezoekers er binnenkomen en naar welke afdelingen ze gaan. Die informatie heeft er toe geleid dat de Perry store in de Kalverstraat al zeven keer het assortiment hebben gewijzigd, op zoek naar optimalisatie van de winkel. Deze kennis is waardevolle informatie voor de overige filialen in het netwerk.
In Den Haag hangen zo’n dertig CityTraffic-sensoren in de binnenstad. Alle ambities voor de binnenstad zijn meetbaar gemaakt en worden tweejaarlijks gerapporteerd. Daarnaast is het delen van de passantendata met ondernemers ook waardevol. Zo zag een Haagse ondernemer de binnenstad steeds later druk worden, maar zijn omzet sloot hier niet bij aan. Een reden om hier verder in te duiken, met als gevolg dat de pauzes van de medewerkers zijn aangepast om deze druktestroom goed te kunnen bedienen.

Twee mooie voorbeelden van smart retailing. Wilt u ook een smart retailer of smart city worden? Neem dan contact met ons op.

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws? Schrijf u dan hier in voor onze nieuwsbrief!