Huib Lubbers – directeur Retail Management Center

Vroeger hadden we het nog over “de bovenkant van de markt” en “de onderkant van de markt”. Nu vraag ik me vaak af wat dat precies inhoudt? Was het een houvast om het midden van de markt te kunnen benoemen? Immers de textielsupers, zoals Zeeman, Henk en Scapino zaten onderaan de markt en Oger en Society Shop aan de bovenkant. Mooi in het midden zaten de warenhuizen als V&D, Miss Etam en wellicht C&A en die waren voor de gemiddelde Nederlander. Maar ja, we weten allemaal dat het midden van de markt geen goede positionering bleek te zijn en menig retailer die niet een duidelijke keuze had gemaakt, bestaat inmiddels niet meer. De kassa heeft altijd gelijk, dus de succesvolle spelers hadden de juiste keuzes gemaakt. Nietwaar? Winnaars zijn bijvoorbeeld H&M en Primark die het nieuwe midden gaan vormen. Maar ook Mango en Zara die we in het midden terugvinden. Duidelijk is wel dat een zeer scherpe prijs bij het midden is gaan horen. Zoals ook in de woonsector Ikea een nieuw midden heeft gecreëerd of bij de bouwmarkten Hornbach de markt scherp in beweging brengt. Evenzo de MediaMarkt bij de elektronicasector.

 

Maar als de middenpartijen het midden verlaten, en prijzen hanteren van de onderkant van de markt, wat blijft er dan over in het midden? Bestaat er nog wel een midden? Geen consument die wil worden aangesproken met gemiddeld of het midden. Positioneringen zijn complexer geworden omdat koopgedrag en winkelgedrag complexer zijn geworden. We winkelen gerichter, we bereiden ons voor op het internet, we maken duidelijke winkelkeuzes wanneer we voor fun of voor run gaan, maar winkelen ook impulsiever en kopen vaker dingen die we niet van plan waren te kopen. Combineren van bovenkant markt met onderkant van de markt is Slim winkelen geworden en dat past helemaal bij de omni-channel winkelende consument. Het nieuwe midden is het oude midden met discountprijzen. Er verandert veel, de collecties komen en gaan. De keuzes tussen winkel, internet en smartphone volgen elkaar in razend tempo op en er zal ook weer een nieuw midden ontstaan. Bij de gratie van de winkelende consument!

 

Huib Lubbers

 

Retail Management Center (RMC) is het grootste retailadviesbureau van Nederland. Al meer dan twintig jaar werkt het bureau aan onderscheidende retailconcepten en distributieoplossingen voor retailers, dienstverleners en fabrikanten. Voor de grote, bekende ketens, maar ook voor jonge, startende ondernemers is RMC de sparring partner op gebied van retailstrategie, retailformules, retailsupport en retailonderzoek. Klaar voor de toekomst? De wereld verandert en de consument verandert mee. Retail Management Center volgt de consument en de diverse retailsectoren op de voeten is als geen ander in staat deze veranderingen te vertalen naar uw organisatie en uw formule. RMC zorgt er voor dat u op tijd klaar bent voor de toekomst!