De feestdagen komen er weer aan en dit jaar is het de vraag of winkelstraten te druk zullen worden binnen de anderhalve meter samenleving. Online winkelen gebeurd massaal, maar mensen willen nog wel in grote getale fysiek naar de  winkel. Winkeliers doen er veel aan om de drukte in hun winkels te spreiden en het zo veilig mogelijk te maken voor consumenten om te winkelen.

De capaciteit van winkels is wegens de coronamaatregelen al sterk afgenomen om de anderhalvemeter tussen klanten te kunnen waarborgen. Het aantal klanten in een winkel wordt door de meeste winkels gemonitord door een beperkt aantal winkelwagentjes, mandjes, tasjes, of kleerhangers beschikbaar te stellen aan de deur. Op deze manier probeert men de drukte in een winkel te regulieren. Een andere manier om de drukte te monitoren in de binnenstad of winkelgebied is de realtime-druktemeter van Bureau RMC. Met dit stoplichtmodel krijgt u te weten hoe druk het is in dat winkelgebied. de kleur oranje als “druk”, geel als “gemiddeld” en groen als “rustig, nu is het meest veilige moment om naar het winkelgebied te gaan”en de met de kleur rood als “te druk, de anderhalve meter kan niet worden behouden”. Met deze objectieve meetmethode heeft iedereen inzicht in dezelfde drukte en kunnen bezoekers bovendien zien in de app of op de website wanneer zij veilig kunnen winkelen. Klik hier voor meer informatie over de Realtime-druktemeter.

Ook hebben sommige winkelgebieden nu langere openingstijden of een extra koopzondag. De kortingsactie verlengen is ook een optie. Op deze manier zullen mensen worden verleid om op meer momenten naar de winkel te gaan.