In de winkelstraat was het minder druk, hoe was het in de winkel?

De Nationale Passanten Index van onderzoeksbureau CityTraffic gaf in 2010 aan dat de dalende tendens in passantenaantallen in de winkelcentra van 2008 en 2009 zich had omgebogen in een stabiele trend, zelfs met een kleine stijging van 0,6 %. Dus vol verwachting keek men uit naar het eerste kwartaal van 2011. Het aantal passanten in de eerste 13 weken van 2011 is echter opnieuw licht gedaald met 0,9% t.o.v. 2010. Een daling die wellicht wel te verwachten was naar aanleiding van de geluiden die werden gehoord uit de monden van de retailers. Na het bekend worden van de Nederlandse Detailhandelsindex van februari (+3%), hoopte echter menigeen op een klein herstel.

Het CBS rekent ons voor dat de omzetstijging voornamelijk wordt gerealiseerd door prijsstijgingen, hetgeen in de winkelstraat geen gevolgen heeft voor het aantal mensen in de binnensteden. Bovendien viel te lezen dat de benzinepompen een grote groei doormaken in de detailhandelsomzet. Als de Nationale Passanten Index van CityTraffic een goede graadmeter is voor de maandelijkse barometer van de winkelstraat, zou de Detailhandelsindex in de maand maart een kleine daling laten zien. Wellicht heffen de prijsstijgingen de volumedalingen op, maar het is “alle hens aan dek”. Het mooie weer tijdens de paasdagen zal waarschijnlijk een goede maand april opleveren, maar daar heeft het eerste kwartaal geen voordeel meer van. Natuurlijk heeft internet een effect op het gericht winkelen, hetgeen het funshoppen wat naar de achtergrond lijkt te drukken. Mensen hebben gebrek aan vrije vrije tijd en dat blijkt wel uit hun winkelgedrag. Meer ‘Run’ dan ‘Fun’ en meer kopen per bezoek. Bovendien wordt de keus op het internet groter en beter en laten de meeste webshops van retailers grote omzetplussen zien.

Op macroniveau zijn het wellicht kleine verschillen, lokaal zijn er echter wel duidelijke verschillen te zien. De binnensteden lijken het beter te doen dan de winkelcentra in het eerste kwartaal. Traditioneel trekken de winkelcentra relatief meer bezoekers in het eerste kwartaal, maar volgens de CityTraffic Binnenstad Index 2011 hebben de binnensteden dat tussen week 7 en 11 fors gerepareerd. Met duidelijke positieve uitschieters zoals bijvoorbeeld in Deventer blijkt dat combinaties tussen winkelen, cultuur en horeca de huidige consument pleziert. Het liefst in historische binnensteden met een goed horeca-aanbod en een combinatie van formules en zelfstandige winkeltjes, met daarbij een goed evenementenprogramma in de binnenstad.

Middels de huidige technieken in automatisch tellen met behulp van het Bluetooth-signaal, of ander short-range radiosignaal kan dagelijks eenvoudig worden vastgesteld hoe vaak de consument naar de binnenstad komt, hoe lang zij verblijft en wat de belangrijkste loopstromen zijn. De binnensteden die het goed doen, laten ongetwijfeld betere resultaten zien in de verblijfstijd in het winkelgebied. Een ranking met de langste verblijfstijd per binnenstad is meer een kwestie van tijd. Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) heeft recent haar plannen tezamen met WPM bekend gemaakt om meer informatie over huurprijzen in Nederland prijs te geven. Een goed idee. CityTraffic zal straks met haar actuele informatie in passantenaantallen aansluiten bij dit initiatief. Steeds meer gemeentes zien de noodzaak om inzicht te hebben in de actuele passantenstromen en zullen hun activiteiten beter kunnen monitoren met de laatste technieken in automatisch tellen.

Huib Lubbers – directeur CityTraffic

Wilt u reageren op deze visie? Stuurt u dan een e-mail naar huib@retailactueel.com.