De lessen van de laatste jaren zijn duidelijk: “rendement uit het verleden biedt geen garantie voor de toekomst”. Met de sterk groeiende online detailhandelomzet en de terugloop in passantenaantallen in de fysieke winkelstraten is het devies: pak de consument als je kan! Maar waar en wanneer winkelt die consument dan? En op welke kleine veranderingen zouden ondernemers moeten inspelen om toekomstbestendig te zijn?

De belangrijkste trends van 2018
Aan de hand van de druktedata van onze Citytraffic-sensoren hebben we de zeven belangrijkste trends van 2018 van de fysieke shopper voor u op een rij gezet.

  1. Er liepen 1,7% minder passanten in de Nederlandse winkelstraten in vergelijking met 2017. Even leek het erop dat de fysieke winkelstraat aan een “come back” was begonnen en de shopper online winkelen een stabiele plaats in haar winkelagenda had gegeven. Maar 2018 gaf geen opvolging aan deze trend. Minder mensen in de winkelstraat betekent overigens niet automatisch minder omzet. Consumenten komen beter voorbereid naar de winkel, door gebruik van sites, apps en andere media. De conversie stijgt en vaak in het kielzog daarvan het bonbedrag ook. Het potentieel voor uw winkeldeur wordt in aantal dus minder, maar in kwaliteit beter.
  2. Kenden we vroeger echte pieken en dalen in de drukte, nu zien we de weken in het jaar naar elkaar toe groeien. Het verschil tussen de rustigste en drukste week in 2018 was slechts 28 indexpunten, terwijl dat in 2012 nog 41 indexpunten was. De consument komt steeds meer verspreid over het jaar. Zou dat het effect zijn van recreatief winkelen: niet de binnenstad ingaan om alleen te winkelen, maar om dat te combineren met een bezoek aan restaurant of museum?
  3. 2018 zal in ons geheugen blijven als het jaar met de lange, warme en droge zomer. En dat betekende voor veel winkelstraten rustige weken in de periode tussen eind april en half augustus. De drukste maanden van 2018 waren november, april en december. December trok opnieuw veel winkelend publiek door de aankopen voor de feestdagen en de vakantie. April tekende voor vijf zondagen en een drukke start van de meivakantie waardoor het een sterke maand is geworden. November telde met het Black Fridayweekend en de sinterklaasintocht met zonnig weer drie van de vijf drukste winkeldagen van het jaar.
  4. De zondag als winkeldag wordt belangrijker. De verschuiving van de drukte van zaterdag naar zondag kennen we al vele jaren en deze beweging blijft doorzetten. Misschien niet zo verrassend omdat we op zaterdag veel te doen hebben zoals sporten, boodschappen en andere uitjes. De zondag is voor velen een dag waar minder op de planning staat waardoor er genoeg tijd is om naar de binnenstad te gaan om te winkelen of de horeca en cultuur te bezoeken. Dus winkelier, zet je beste team in op zondag in plaats van op zaterdag.
  5. Ook opvallend is de blijvende groei van de maandag. Zou dat een betere winkeldag worden omdat we zoveel op zondag winkelen? Of zijn er toch steeds meer mensen op maandag vrij, waardoor dit een prettige winkeldag aan het worden is? We zien in ieder geval de maandag niet leiden onder de populariteit van de zondag. En veel belangrijker, de maandag blijkt de beste koopdag te zijn. Van alle passanten die in een winkelstraat lopen, kopen er op maandag het meest. Dus winkeliers, sluit uw winkel niet op maandag, omdat uw winkel op zondag open is gegaan.
  6. De koopavond is in veel steden zijn glans verloren. De enorme drukteafnames op de koopavond behoren echter wel tot het verleden. Na jaren van daling zagen we in 2018 weer een stijging van de drukte op de koopavond. Op de donderdag koopavonden waren gemiddeld 3% meer bezoekers dan in 2017, vooral veroorzaakt in het tweede en derde kwartaal. Op vrijdagen was er zelfs een toename van 13% bezoekers ten opzichte van een jaar eerder. De stijging op vrijdag hield na het tweede en derde kwartaal ook aan in het vierde kwartaal. 
  7. Black Friday is een fenomeen aan het worden en niet meer weg te denken uit de winkelstraten. De vrijdag en zaterdag van dit winkelweekend behoorden tot de top vijf van drukste winkeldagen van het jaar. Het lijkt de aftrap van de sinterklaas- en kerstinkopen te worden en wellicht is dat de reden dat Nederlanders zo uitbundig winkelen rondom dit weekend. Vanuit het verleden kennen we de populariteit van “de dolle dwazen dagen” van de Bijenkorf en “het prijzencircus” van V&D. De consument laat zien dat hij nog steeds massaal winkelt als er goeie acties zijn.

Advies voor 2019: pak de consument als je kan!
Wat zegt ons dit allemaal voor 2019? Consumenten winkelen veel online en zullen dat in de toekomst zeker niet minder gaan doen. Voor de fysieke winkel geldt: pak de consument als je kan. De shopper is goed voorbereid, waardoor het voor u als winkelier goede kansen biedt voor een hogere conversie en bonbedrag. Maar realiseer u wel dat shoppers steeds minder geduld hebben, meer gemak willen en goed bediend willen worden. Bouw een band op met uw consumenten, zowel online als offline.

Het hele team van Bureau RMC wenst u een gezond en gelukkig 2019 toe. We houden u op de hoogte van de winkelstraatdrukte en de trends in winkelgedrag en hopelijk kunnen we daarmee uw beslissingen op de winkelvloer ook in 2019 ondersteunen.