Het zijn woorden die te pas en te onpas in de media verschijnen als het over winkelgebieden gaat. Is onze fysieke detailhandel nog wel toekomstbestendig met de toename in online winkelen en het veranderende winkel- en koopgedrag? De vraag of er nu 20% minder winkels nodig zijn zoals minister Kamp onlangs aangaf of 30% minder zoals McKinsey stelde in haar rapport over de Nederlandse detailhandel, is misschien minder relevant dan de vraag hóe we minderen.

Om een toekomstbestendige detailhandelsstructuur te behouden is kennis en data van de shoppende consument en van het huidige winkelaanbod onontbeerlijk. Bureau RMC heeft een innovatieve methode ontwikkeld om met deze data en benchmarking winkelgebieden in te delen in kansrijk en minder kansrijk als onderdeel van lokale en regionale Retailvisies.

“Krimp is een groeistrategie” geeft in de ogen van Bureau RMC antwoord op de ‘hoe gaan we minderen’-vraag. Niet in elk winkelgebied een paar winkels minder, maar juist de niet kansrijke winkelgebieden saneren ten gunste van de winkelgebieden die kansrijk zijn. Tenminste als de consument centraal gesteld wordt. De consument laat door haar koopgedrag zien welke winkelgebieden zij graag bezoekt en het zijn juist die winkelgebieden waar zelfs een bepaalde mate van groei zou moeten kunnen zijn.

Onze methode is al succesvol toegepast in meer dan 150 winkelgebieden en heeft stakeholders dichter bij elkaar gebracht en geleid tot vaststelling van retailvisies. Neem gerust contact met ons op als u benieuwd bent naar onze werkwijze.