Bron: RTL Z – 17 februari 2016

Nu het doek gevallen is voor V&D is de grote vraag: wat gaat het effect zijn van het verdwijnen van keten in de winkelstraat. Retailexperts zijn het eens dat het vooral in kleine steden lastig gaat worden om het gat op te vullen. Maar het effect op de straat valt waarschijnlijk mee.

Wat gebeurt er in grote steden?
In de grote steden wordt er waarschijnlijk snel een alternatief gevonden om in ieder geval de begane grond en de eerste verdieping van de vaak gigantische panden (tussen de 5000 en 20.000 m2) op te vullen. Sterker nog, veel eigenaren van panden hebben alweer deals op stapel staan met de Primark’s, Zara’s en H&M’s van deze wereld, zegt retailexpert Rupert Parker Brady. In de V&D in Utrecht komt bijvoorbeeld een Primark, weet hij. Volgens hem is het effect op de winkelstraat in grote steden dan ook klein.

Retail consultant Hans Eysink Smeets sluit zich daarbij aan. “Stort de winkelstraat in elkaar? Ik denk het niet”, zegt hij. Volgens hem zal er ook snel weer wat voor de V&D in de plaats komen. “Het is nu winter maar het wordt vanzelf weer lente.”

Retailadviseur Huib Lubbers is wat voorzichtiger en zegt dat het wegvallen van een warenhuis ‘wel ernstig is’, maar ook hij wijst erop dat mensen al lang niet niet meer alleen naar de stad komen om te winkelen.

En kleine steden dan?
Daar zal het wat moeilijker worden om de gigantische panden op te vullen, denken de retailkenners. Maar er zijn wel mogelijkheden. “Van Sittard tot Den Helder wordt er nagedacht over de invulling,” zegt Parker Brady. In Den Helder zou het gemeentehuis bijvoorbeeld in het oude V&D pand kunnen, suggereert hij.

Een andere optie is om het pand te vullen met verschillende kleinere ondernemers. Daar wordt volgens Omroep Brabant al stevig over nagedacht in Oss. Of dat een goed idee is, is de vraag. Lubber denkt van niet: “Veel kleine winkels in zo’n groot pand gaat niet werken.” Wat hem betreft zou het beter zijn om een nieuw warenhuis in de panden te vestigen als het kan. Dat zou het Canadese bedrijf Hudson’s Bay bijvoorbeeld kunnen doen. Dat bedrijf is nog steeds in de running voor de V&D-panden en zou zestig warenhuizen willen openen in Nederland.

Een derde optie − die ook voor de bovenste etages in grote steden interessant zou kunnen − zijn is de panden ombouwen tot appartementen. Dat gebeurt bijvoorbeeld al in Almelo. Daar komen 30 appartementen in het oude V&D pand dat is omgedoopt tot ‘Het Warenhuis’. Dat kan wel een dure operatie zijn, waarschuwt Parker Brady. Veel panden zijn oud en bevatten asbest. Ze ombouwen zal al snel zo’n 700 tot 900 euro per vierkante meter kosten, schat hij.

Waar gaan de klanten heen?
Daar zijn de experts kort over. “Die gaan gewoon naar de andere ketens”, zegt Parker Brady. V&D verkocht voornamelijk veel mode dus de klanten die al wat bij V&D kochten kunnen gewoon naar Zara, H&M en in mindere mate C&A, denken ook Lubbers en Eysink Smeets.

Dit gebeurde ook al. Bij V&D werd er vaak veel gekeken maar niets gekocht.

Wat gebeurt er met het personeel?
Moeilijker wordt het voor de 8000 mensen die hun baan kwijtraken. Voor jongere medewerkers is het niet zo’n probleem, verwachten de experts, die komen ergens anders in de branche ook wel aan de bak.

Voor oudere medewerkers wordt het wel erg lastig. “V&D was een soort Philips, je had er een baan voor het leven”, zegt Parker Brady. Volgens hem komen oud-medewerkers die er al 40 jaar werken ‘echt niet meer in de retail terecht’. “Ze zijn gewoon te duur, en dat is triest want ze boden wel kwaliteit.”

Eysink Smeets ziet op zijn beurt nog wel een kans liggen bij Hudson’s Bay, die volgens hem nog wel eens een deel van het personeel zou kunnen overnemen. Maar voor alle 8000 man gaat dat niet lukken, zegt hij.

Al met al is het nog even afwachten hoe de Nederlandse winkelstraat er precies uit gaat zien als het stof is neergedaald. Het wordt in alle opzichten een spannende tijd, zegt Lubbers. Maar, voegt Eysink Smeets toe: “Het zou allemaal wel eens mee kunnen vallen.”