Het aantal personen wat een beroep moet doen op de Voedselbanken blijft stijgen. In Amsterdam Oost is het klantenbestand het afgelopen jaar met 10 tot 15 procent gestegen. De vestiging Zuid in Amsterdam verwacht zelfs aan het einde van het jaar 150 gezinnen te helpen, tegen 110 nu. Gelukkig stijgt niet alleen de vraagkant. Ook de aanbodkant is volop in beweging. Supermarktketen Albert Heijn heeft namelijk besloten 80 van de 130 voedselbanken in Nederland structureel te gaan voorzien van gekoelde verse levensmiddelen. Het gaat daarbij om vlees, vis, wild, kip en gevogelte en gebak. Dit is een intensivering van de bestaande samenwerking. Albert Heijn levert namelijk al geruime tijd aan diverse voedselbanken in bijvoorbeeld Spijkenisse, Arnhem, Tilburg en Amsterdam. Ook is het is de bedoeling om groente en houdbare artikelen te gaan leveren.

In eerste instantie leverde AH aan de voedselbanken vanwege de hoge kosten van het vernietigen, vervolgens ook vanwege een groeiende weerzin tegen het weggooien van levensmiddelen. De gehele distributie is inmiddels geprofessionaliseerd wat mogelijkheden biedt voor een verdere uitrol. De uitbreiding van het aanbod in de voedselbanken loopt mooi in lijn met de ontwikkelingen binnen de voedselbanken. Onlangs kwam namelijk in het nieuws dat de voedselbank in Amsterdam Oost haar werkwijze heeft veranderd. Er worden geen van te voren samengestelde pakketten meer aangeboden. Nee, In de nieuwe opzet krijgen de klanten een fictief budget waarvoor ze in de supermarkt zelf artikelen mogen uitzoeken. Hierdoor kunnen de huishoudens zelf bepalen wat ze nodig hebben en uiteraard hun persoonlijke voorkeur uitspreken; precies zoals ieder andere consument in een supermarkt.

Ook leren klanten om te gaan met een eigen budget doordat ze prijsafwegingen moeten maken. De Voedselbank probeert op deze manier, samen met aantal verschillende instanties voor maatschappelijke dienstverlening, de zelfredzaamheid te bevorderen. Wanneer deze opzet succesvol is volgen ongetwijfeld ook andere voedselbanken in Nederland dit voorbeeld. Persoonlijk vind ik het een zeer goed idee en wanneer de professionele aanpak van AH een gevolg krijgt van andere supermarkten en producenten van verse levensmiddelen zou er misschien wel een nieuwe supermarktformule kunnen ontstaan……De VoBa markt? Wellicht kan een samenwerking met kledingbanken en kringloopwinkels zelfs leiden tot een landelijke keten van maatschappelijke supers met een volwaardig aanbod Food en non-food waarbij het personeel in de vestigingen wordt opgeleid en hun kansen op de arbeidsmarkt worden vergroot. De VoBa markt….Ik zie het zitten!

Lars Stalling, Consultant Retail Management Center