Uit HDC Media, 1 februari 2014 door Nancy Ubert.

Amsterdam. We shoppen gerichter. Daardoor komen minder mensen de winkels binnen. Aan de andere kant is het eindbedrag op de kassabon wel hoger dan vroeger, legt retailspecialist Huib Lubbers uit. Niet vanwege de prijzen maar omdat we, als we dan gaan winkelen, behoorlijk inslaan. Desondanks hangen er donkere wolken boven de detailhandel. Vooral kledingzaken hebben het zwaar. Zelfs de stijlicoon onder de Nederlandse kledingzaken, Maison de Bonneterie, besloot onlangs tot sluiting.

Geen sector is zo groot als de retail en in geen enkele andere bedrijfstak gaat het er zo spijkerhard aan toe. ,,Wil je overleven, dan moet je je onderscheiden’’, is het advies van Huib Lubbers. ,,Je moet goed duidelijk maken waar je voor staat.’’ De Bonneterie is daar te laat mee begonnen. ,,Te laat met verjonging, te laat met internet”, moet de retailspecialist vaststellen. ,,Uiteindelijk redden de goede naam en de historie je bedrijf niet meer.’’

Reinder Koornstra (retailplanoloog en consultant voor winkelcentra) schetst: ,,In ons winkellandschap ontdek je op sommige plekken nog oud geld. In die familiebedrijven zit veel hobbyisme. De winstmarges binnen de retail zijn klein. Je hoeft maar een paar procent minder omzet te maken en er ontstaan problemen. Dat kun je even ondervangen, maar geen jaren.’’

De economische crisis en de opkomst van internetwinkels dwingen tot herpositionering. ,,Branchevervaging is de sluipmoordenaar. Daarom zie je bijvoorbeeld de Bijenkorf naar boven opschuiven’’, legt Huib Lubbers uit. ,,Daar tegenover staat de Primark waar je je mandje vol kleding kunt gooien voor een tientje.”

Laag en hoog doen het beide heel goed. Zit je met je kledingbedrijf daartussen, dan moet je het slim aanpakken. ,,Hema rolt uit over Europa. In combinatie met de heldere formule is dat een stevige basis.’’

Terug naar de consument. Die wil tijdens het shoppen ook nog eens vermaakt worden. ,,Daarom doen de winkelgebieden die bekende formulenamen in combinatie met kleine winkeltjes herbergen, het zo goed. ,,Daar zijn verrassingen te vinden.” Volgens Huib Lubbers doen Amsterdam, Leiden en Haarlem het daarom in de Randstad zo goed. Want daar smelten winkelen en recreëren tot één belevenis.

Op de vraag of internet uiteindelijk de branche zal domineren, geven de twee experts nagenoeg dezelfde reactie: Tien procent wordt momenteel via internet verkocht. Mensen willen spullen ook kunnen ervaren. Internet gebruikt de consument ook om zich te oriënteren. ’Bricks en clicks’, dat is de toekomst. Waarbij het de winkels in oppervlakte slinken en er ruimte is voor vermaak.